اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

توافق ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت میدان هوایی کابل

منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که آنکارا و دوحه درمورد چارچوب امنیتی میدان هوایی کابل در افغانستان به توافق رسیده‌اند، اما گفتگوها در مورد سایر جنبه‌ها مانند تامین مالی این عملیات ادامه دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ یکی از منابع ترکی گفت: انتظار می‌رود طالبان امنیت بیرون میدان هوایی را تامین کند و هر کسی که فرودگاه را اداره می‌کند امنیت محیط داخل آن را تامین کند.

وی افزود: این روند به صورت سازنده ادامه دارد.

یک مقام دیگر ترک گفت:  مقامات ترکیه و قطر در این هفته در کابل درمورد تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی افغانستان گفتگو کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی قطر نیز اعلام کرد که مقامات دولت موقت طالبان هفته آینده به دوحه سفر خواهد کرد تا گفتگوها را با قطر و ترکیه درمورد بهره‌برداری و مدیریت میدان هوایی کابل تکمیل کند.

این خبرگزاری افزود که هیئت‌های قطر و ترکیه در این هفته دو روز «مذاکرات فشرده» در کابل بر سر کنترل میدان هوایی این شهر برگزار کرده‌اند.

میدان هوایی بین‌المللی کابل مهم‌ترین نقطه ارتباط هوایی افغانستان با جهان است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت، ترکیه اعلام کرد که حاضر است با همکاری با قطر این میدان هوایی را اداره کند. ترکیه با این حال اعلام کرد تنها در صورتی که خواسته‌های امنیتی آن تامین شود حاضر به انجام این طرح است.

پیش از این امارات نیز با گروه طالبان برای فعال نگه داشتن میدان هوایی گفتگو کرده بود.

زمانی که گروه طالبان پس از دو دهه در افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ قدرت را در دست گرفت، افغانستانی‌ها و اتباع خارجی از طریق میدان هوایی  کابل از کشور خارج شدند.

 بسیاری از مردم افغانستان هنوز هم به دنبال خروج از کشوری هستند که با تهدید کمبود غذا در زمستان و فروپاشی اقتصادی مواجه است.

دکمه بازگشت به بالا