اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

تلاش وزارت معادن برای آغاز پنج پروژه مهم

اتاق تجارت و صنایع عملی نشدن تعهدات حکومت را در پیمان‌های معادن از علت‌های ناکامی این پروژه‌ها و فسخ پیمان‌ها می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ وزارت معادن و پترولیم امروز (سه شنبه ۲۲اسد) از پیشرفت‌ها در مذاکرات با شرکت‌های پیمانکار بر سر سرمایه‌گذاری در پنج پروژۀ معادن به ارزش در حدود ۳۵۰میلیون دالر خبر می‌دهد.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی این وزارت می‌‎گوید که دو پروژه سمنت و سه پروژه در بخش‌های مرمر، تلک و تراورتین مشمول این پروژه‌هاست.

مسئولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که در مذاکرات بر سر سرمایه‌گذاری در حدود ۱۷۰ میلیون دالر بر بخش دوم سنمت جبل‌السراج و سرمایه‌گذاری ۱۳۶ میلیون دالر  بر کارخانه سمنت سمنگان با شرکت‌های پیمان کار به پیش رفت‌های دست یافته‌اند.

سخنگوی این وزارت می‌گوید که قرار است به زودی در کنار دو پروژه سمنت قرارداد سه پروژه دیگر در ولایت‌های کنر، ننگرهار و پروان با شرکت‌های پیمان کار آن به امضاء برسد.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت:« خوشبختانه درجریان گفتگوها در این پنج پروژه ما پیشرفت‌هایی داریم و در کنار پیشرفت‌ها نیز گفته می‌توانیم بسیار زود مراحل عقد قرارداد آغاز خواهد شود تا ما شاهد سرمایه‌گذاری عملی باشیم.»

از سویی هم مسئولان اتاق تجارت و صنایع عملی نشدن تعهدات حکومت را در پیمان‌های معادن از علت‌های ناکامی این پروژه‌ها و فسخ پیمان‌ها می‌گویند.

به گفته این مسئولان در کنار طولانی بودن روندهای طی مراحل پروژه‌های معادن، عملی نشدن  برخی از تعهدات حکومت را از چالش‌های فرا راه سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در پروژه‌های معادن هستند.

خانجان الکوزی، سرپرست اتاق تجارت و صنایع گفت: «پروسه بسیار طولانی است باید به شورای عالی اقتصادی بیاید و شورای عالی اقتصادی اجازه صحبت‌ها را بدهد، بعد از آن که اجازه صحبت داده شد و قرارداد آماده شد، باز شورای عالی اقتصادی آن را تصویب می‌کند و بعد از تصویب باید برود به کابینه و کابینه آنرا تصویب بکند.»

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که با سرمایه‌گذاری در بخش دوم کارخانه سمنت جبل‌السراج و کارخانه سمنت سمنگان با آغاز تولید سمنت در  این کارخانه‌ها، در هر یک از آنها روزانه بیش از ۳۳۰۰ تن سمنت تولید خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا