اخبار هیدراسلایدافغانستانحوادثگزارش

تغییر مسیر آب دریای آمو ساکنان شغنان را خسارمند کرده است

به گزارش شانا به نقل از رادیو آزادی؛ به گفته باشنده‌های ولسوالی‌های مرزی این ولایت، تغییر مسیر دریای آمو، ده‌ها جنگل و بیشتر خاک افغانستان را مربوط به تاجیکستان ساخته و آب دریا، سرک حلقوی ۹ ولسوالی مرزی بدخشان را در چندین قسمت تهدید به نابودی می‌کند.

ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان یکی از ولایت‌هایی است که با سه کشور چین، پاکستان و تاجیکستان مرز مشترک دارد. این ولایت بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با بدخشان تاجیکستان دارد.

دریای آمو مرز میان افغانستان و تاجیکستان را مشخص کرده است. طغیان این دریا همه‌ساله سبب تخریب صدها هکتار زمین زراعتی در افغانستان می‌شود.

میرزاقل پیمان، ولسوال شغنان به رادیو آزادی گفت: به علت اعمار دیوار استنادی و افراز تکرها در مسیر دریای آمو از سوی کشور تاجیکستان و نبود دیوار استنادی از سوی افغانستان، مسیر آب به‌سوی افغانستان آمده که از یک‌سو بیشتر جنگلات و خاک افغانستان مربوط تاجیکستان شده و از سوی دیگر سبب تخریب زمین‌های زراعتی و خانه‌های مسکونی در شغنان شده است.

او گفت: «از دهه هفتاد به این‌سو کشور دوست تاجیکستان در مسیر دریای آمو دیوار استنادی ساخته و تکرها افراز کرده و آب را به‌سوی افغانستان تغییر مسیر داده است، افراز تکر خلاف پالیسی‌های بین‌المللی است، آب دریای آمو صدها هکتار زمین ما را به بستر دریا مبدل کرده و جنگلات ما را نابود کرده است.»

زمان‌الدین، باشنده قریه «ده مرغان» ولسوالی شغنان می‌گوید که طغیان امسال دریای آمو سه هکتار زمین زراعتی آنان را به بستر دریا مبدل کرده و ده‌ها درخت مثمر و غیر مثمر را نیز با خود برده است.

او گفت: «زمین‌های زراعتی ما در لب دریای آمو است، در این زمین‌ها همه‌ساله ما گندم و جو کشت می‌کردیم اما امسال آب زیاد شده و تاجیکستانی‌ها در هر قسمت از طرف خودشان تکر زدند آب به‌سوی ما آمد و سه جریب زمین ما را برد.»

از سویی هم محمد ذکریای سودا، والی بدخشان با نگرانی از طغیان دریای آمو در فصل گرما به رادیو آزادی گفت دریای آمو نه‌تنها در ولسوالی شغنان خسارات به مردم وارد کرده، بلکه در هشت ولسوالی مرزی دیگر این ولایت نیز خسارات هنگفت وارد کرده است.

او افزود: «به دلیل نبود بودجه کافی و عدم توجه حکومت محلی و حکومت مرکزی وقت، ما موفق نشدیم دیوار استنادی در مسیر دریای آمو ایجاد کنیم، انشا الله تلاش می‌کنیم و در سال آیند شما شاهد آغاز کار دیوار استنادی خواهید بود.»

در همین حال مجیب‌الرحمن کریمی، سرپرست وزارت انکشاف دهات افغانستان تخریبات دریای آمو را در ولسوالی‌های مرزی بدخشان تأیید کرد اما به رادیو آزادی گفت که به‌زودی کار اعمار دیوار استنادی در ولسوالی‌های مرزی بدخشان آغاز می‌شود: «ما نقاط آسیب‌پذیر را دیدیم، از ولسوالی شغنان زیاد نیست، ۸ کیلومتر است، انشاالله در آینده نزدیک کارهای تخنیکی این دیوار آغاز خواهد شد و کارهای عملی آن در بودجه آینده گرفته خواهد شد.»

دکمه بازگشت به بالا