گزارش

تأکید باشنده‌های بلخ بر حفظ نظام جمهوریت

شماری از باشنده‌های ولایت بلخ طی یک گردهمایی رفتن به سوی حکومت موقت را به معنی فروپاشی نظام کنونی و دست‌آوردهای دو دهه پسین در کشور خواندند.

در نشستی که به مناسبت سومین سال‌یاد قربانیان مرکز تبیان در شهر مزارشریف برگزار شد، شماری از اشتراک کننده‌ها با شعاری حمایت از نظام جمهوریت، نیروهای امنیتی، آزادی بیان، قانون اساسی و سایر دست‌آوردهای دو دهه پسین در کشور تاکید کرده و خواستار حفظ این ارزش‌ها پسا صلح با طالبان شدند.

این باشنده‌ها افزون بر حفظ دست‌آوردهای دو دهه اخیر در کشور، برای رسیدن به صلح دائمی از طالبان خواستند که آنان نیز بر این ارزش‌ها تمکین کرده و در کنار دولت افغانستان مشترکا به فعالیت بپردازند.

هرچند در این روزها طالبان تلاش‌های زیادی را برای ایجاد حکومت موقت در افغانستان‌ به کار برده‌اند؛ اما این‌جا باشنده‌های ولایت بلخ رفتن به سوی حکومت موقت را به معنی فروپاشی نظام بیان کرده و بر حفظ نظام کنونی در کشور تاکید می‌کنند.

به باور این باشنده، حکومت موقت تجربه تلخی است که پیش از این نیز مردم افغانستان شاهد آن بوده‌اند، اما این‌بار به هیچ گروهی ایجاز نخواهند تا بار دیگر دوره سیاه طالبان تکرار شود.

اخیرأ رهبران سیاسی طالبان در سخنانی گفته اند که ایجاد حکومت موقت یگانه راه حل برای ختم نا امنی‌ها و جنگ در افغانستان است، اما شماری از شهروندان و سیاسیون کشور ایجاد دولت موقت را برای رسیدن به صلح راه حل نمی‌دانند.

این در حالی است که مذاکرات صلح میان نماینده‌های دولت افغانستان و گروه طالبان بار دیگر متوقف شده است.

دکمه بازگشت به بالا