اخبار هیدراسلایدافغانستانکودکانگزارش

بیش از ۴۵۰ تن براثر سرخکان و اسهال در افغانستان جان باخته‌اند

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۳۷۸ تن براثر سرخکان در ده ماه گذشته و ۷۶ تن دیگر براثر اسهال آبکی شدید در ۵ ماه اخیر سال روان میلادی در افغانستان جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت از مرگ ۳۷۸ تن براثر سرخکان در ده ماه گذشته و ۷۶ تن دیگر براثر اسهال آبکی شدید در ۵ ماه اخیر سال جاری میلادی خبر می‌دهد.

این سازمان با انتشار گزارش تازه‌ای از گسترش دو بیماری سرخکان و اسهال شدید در افغانستان خبر داده‌ است. براساس گزارش ۱۰ صفحه‌ای سازمان جهانی بهداشت که جمعه «۰۶ عقرب ۱۴۰۱» منتشر کرد، از جنوری سال جاری میلادی تا ۲۲ اکتوبر  واقعه مثبت سرخکان در افغانستان ثبت شده که سبب مرگ ۳۷۸ تن شده‌ است.

بیشتر قربانیان این بیماری‌ها کودکان زیر پنج سال گفته شده‌ است. در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که میانگین واقعات هفتگی مشکوک به سرخکان ۵۴۱ واقعه در ۸ هفته اخیر بوده است.

این سازمان در گزارش‌ خود نوشته است که بیماری سرخکان تمام افغانستان را متأثر کرده است؛ اما ولایت‌های بدخشان، کابل، ننگرهار، کندز، هلمند، تخار و هرات بیش‌ترین آسیب‌پذیری را داشته‌اند.

اسهال آبکی شدید هم بیماری دیگری است که در گزارش سازمان جهانی بهداشت از شیوع آن در افغانستان یاد شده‌ است. دلیل پیدایش این بیماری افزایش کم‌آبی گفته شده‌ است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که از ماه می سال روان میلادی تاکنون ۲۰۴،۱۱۶ تن در افغانستان به بیماری اسهال آبکی شدید مبتلا شده‌اند که ۷۶ تن به اثر آن جان داده‌اند. این گزارش می‌افزاید، ۵۴،۹ درصد مبتلایان و حدود ۸۰ فیصد قربانیان اسهال آبکی شدید در افغانستان کودکان زیر ۵ سال بوده‌اند.

بر بنیاد گزارش این سازمان واقعات اسهال آبکی در ۱۵۳ ولسوالی در ۳۴ ولایت افغانستان گزارش شده‌ است. سازمان جهانی بهداشت در حالی از افزایش بیماری‌های سرخکان و اسهال آبکی حاد در افغانستان به خصوص نزد اطفال زیر ۵ سال گزارش می‌دهد که پیش از این نهادهای بین‌المللی حقوق بشری گفته بودند، بیش از ۲۴ میلیون تن در افغانستان نیاز به کمک‌های بشری دارند که ۱۳ میلیون آن کودکان اند.

بر اساس گزارش‌های نهاد‌های حقوق بشری، ۹۷ فیصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بحران اقتصادی و افزایش بی‌کاری هنگامی بیش‌تر از پیش دامن‌گیر مردم افغانستان شد که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان بحران اقتصادی رقم خورد و بسیاری از مردم کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

خشک‌سالی نیز عامل دیگری است که نان و سلامتی را از زندگی مردم افغانستان ربوده است. با این وجود نگرانی‌ها بر این است که در صورت نبود امکانات کافی و رسیدگی به موقع به بیماری‌های سرخکان و اسهال آبکی حاد شمار تلفات به خصوص نزد اطفال افزایش یابد.

دکمه بازگشت به بالا