اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، دبیرکل سازمان ملل «طرف‌ها را به خویشتن‌داری» ترغیب کرد

همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، در پی سرنگونی پهپاد تجسسی ارتش آمریکا بر فراز تنگه هرمز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار «خویشتنداری همه طرف‌ها» شده است. استیفن دوجارک، یکی از سخنگویان آقای گوترش روز پنج‌شنبه به رسانه‌ها گفت: «ضروریست تا همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که اوضاع را بیشتر از این متشنج کند خودداری کنند.»

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از ایندیپندنت فارسی، دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی به افزایش بی‌سابقه تنش‌ها و احتمال برخورد نظامی ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان می‌دهد که تلاش‌های دیپلماتیک در هفته‌های گذشته برای حل تنش‌های موجود میان تهران و واشنگتن بی‌نتیجه بوده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با ابراز نگرانی از رویارویی نظامی آمریکا و ایران، عواقب آن را برای خاورمیانه «فاجعه‌بار» خوانده است.

سرنگونی پهپاد تجسسی ارتش آمریکا در نتیجه شلیک سپاه پاسداران ایران، یک هفته پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان صورت گرفته است. ایالات متحده ایران را مسئول حملات به نفتکش‌ها دانست، ادعایی که تهران آن را رد می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که صبح امروز در توئیتی هشدارآمیز حمله سپاه به پهپاد ارتش آمریکا را «اشتباه بسیار بزرگ» ایران خواند، ساعاتی بعد در دیدار با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با لحن متفاوتی از توئیتش گفت که «احساس می‌کند احتمالاً کسی و یا ژنرالی اشتباهاً به پهپاد شلیک کرده باشد.» وی افزود که این شلیک «می‌تواند کار یک فرد هرزه و احمق باشد.»

در همین حال سپاه پاسداران ایران با انتشار ویدیوی شلیک به پهپاد ارتش آمریکا گفته است که این پهپاد را در قلمرو ایران سرنگون کرده تا «پیام روشنی» به آمریکا بفرستد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با پخش مشخصات مسیر فضایی پهپاد سرنگون‌شده ارتش آمریکا تأیید کرده که پهپاد در آب‌های ایران هدف قرار گرفته است.

کاپتان بیل اوریان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا یا سنتکام اما با پخش ویدیویی از سقوط پهپاد مدعی شده است که «گزارش‌های ایران مبنی بر این که این پهپاد بر فراز ایران بوده، کذب و غلط است و این حمله‌ای بی‌دلیل به یکی از دارایی‌های نظارتی آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی بود.»

این در حالی است که ناظران بین‌المللی از افزایش بی‌سابقه تنش‌ها میان واشنگتن و تهران در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند.

 تصمیم نهایی درباره پاسخ ایالات متحده به سرنگونگی پهپاد این کشور توسط سپاه پاسداران پس از جلسه ویژه امنیتی امروز شام در کاخ سفید روشن خواهد شد. قرار است در این جلسه دونالد ترامپ و کابینه امنیتی او در حضور داشت رهبران حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مورد پاسخ نظامی آمریکا به ایران، مشورت و رایزنی کنند.

دکمه بازگشت به بالا