اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

بایدن: افغانستان مقبره امپراتوری‌هاست

رئیس جمهور آمریکا گفت، خروج از افغانستان بدون پرداخت هزینه ممکن نبود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری به مناسبت نخستین سالگرد به قدرت رسیدنش گفت: مسئولیت هرگونه حمله روسیه به اوکراین به عهده مسکو خواهد بود. اگر روسیه تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند، با عواقب فاجعه‌باری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت حمله روسیه به اوکراین، بانک‌های این کشور قادر به انجام مبادلات با دالر نخواهند بود. خسارت‌های به‌ویژه بشری حمله به اوکراین برای روسیه بسیار زیاد خواهد بود و ما این کشور را مجبور به پرداخت هزینه سنگینی خواهیم کرد.

بایدن تصریح کرد: من درباره تحولات اوکراین با ولادیمیر پوتین و سران کشور‌های عضو ناتو گفتگو کردم. معتقدم پوتین خواهان جنگ گسترده و فراگیر علیه اوکراین نیست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: پیش‌بینی من این است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با وجود اینکه از پیامدهای حمله به واکراین خبر ندارد و خواهان جنگ تمام‌عیار نیست، ولی تصمیم حمله به اوکرین را اتخاذ خواهد کرد. ما نیز تدابیر لازم را برای واکنش به این مسئله اتخاذ کرده‌ایم.

وی افزود: روسیه برتری نظامی زیادی نسبت به اوکراین دارد، ولی در صورت حمله به این کشور بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

بایدن تصریح کرد: پیوستن اوکراین به ناتو در شرایط فعلی با توجه به فراهم نبودن شرایط آن، امکان‌پذیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: خروج از افغانستان بدون پرداخت هزینه ممکن نبود و من از سرنوشت کنونی این کشور ناراحت هستم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: افغانستان مقبره امپراتوری‌ها است. افغانستان کشوری یکپارچه نیست و ارتش آمریکا اذعان کرد اگر ما در این کشور می‌ماندیم، مجبور بودیم ده‌ها هزار نظامی را به آنجا اعزام کنیم.

بایدن درباره جنگ یمن گفت: پایان جنگ در یمن مستلزم مشارکت و همکاری طرفین است و تحقق این هدف بسیار دشوار است.

دکمه بازگشت به بالا