اخبار هیدربین‌المللیزنانگزارش

بازداشت و جریمه شدن زنان محجبه در شفاخانه

به گزارش شانا به نقل از رادیو برون‌مرزی صدای خراسان، عبدالستار بابایف، فعال حقوق بشری تاجیک و رئیس کمیته شهروندی نجات گروگانان و زندانیان سیاسی گفت: بازداشت زنان محجبه در تاجیکستان برای نخستین‌بار نیست که اتفاق می‌افتد و موارد بسیار زیادی طی این مدت گزارش شده است.

او گفت: این بار اما این مسئله به شکل حادی برای خانم نیلوفر رجبوا اتفاق افتاده است.

عبدالستار بابایف ادامه داد: نیلوفر رجب اوا، ۲ دختر معلول دارد که نمی‌توانند راه بروند. او وقتی که تصمیم گرفت برای مداوای فرزندانش به شفاخانه برود، پُلیس او را بازداشت کرد.

فعال حقوق بشری تاجیک و رئیس کمیته شهروندی نجات گروگانان و زندانیان سیاسی افزود: علت بازداشت اوهم پوشیدن روسری بوده است که متأسفانه با تحقیر و توهین همراه چند زن دیگر او را به دفتر کاری شعبه پلیس ناحیه سینا در شهر دوشنبه بردند.

عبدالستار بابایف ادامه داد: او دختر رحمت‌الله رجب، عضو رئیس زندانی حزب ممنوعه نهضت اسلامی تاجیکستان است که اکنون در تاجیکستان در زندان به‌سر می‌برد و به ۲۸ سال محکوم شده است و برادرخانم رجب اوا، شهرت رحمت‌الله، هم یکی از روزنامه‌نگاران مستقل است که در خارج از کشور فعالیت می‌کند.

عبدالستار بابایف، گفت: ماجرای اخیر خانم نیلوفر رجب اوا و چند زن دیگر در شهر دوشنبه در تاریخ ۱۴ دسامبر نشان داد که این وضعیت در سال‌های اخیر نسبت به قبل بسیا روخیم‌تر شده است.

فعال حقوق بشری تاجیک و رئیس کمیته شهروندی نجات گروگانان و زندانیان سیاسی افزود: در ماده ۵ قانون اساسی تاجیکستان نوشته شده است: زندگی، ناموس و دیگر حقوق فطری انسان خلل‌ناپذیر هستند و این در حالی است که در این مدت به زندگی و ناموس خواهران و مادران تاجیک هر روز دخالت می‌شود.

وی همچنین به ماده ۱۷، بند ۳ قانون اساسی این جمهوری هم اشاره کرد که در آن برابری زن و مردان قید شده است؛ اما امروز شاهد هستیم زن‌ها نمی‌توانند مانند مردها به مسجد بروند و یا فرایض دینی خود همچون پوشیدن حجاب را در مناطق پرجمعیت، مؤسسات آموزشی، ورزشگاه‌ها و دیگر مکان‌ها انجام دهند.

عبدالستار بابایف، اظهار کرد: در ماده ۳۰ نیز آزادی بیان هر شخص تضمین شده است، اما وقتی خواهر مسلمان از وضعیتی که بر سرش آمده به دادستانی و یا جای دیگر شکایت می‌کند، او را تهدید می‌کنند و خائن و تروریست می‌خوانند.

دکمه بازگشت به بالا