اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتبین‌المللیگزارش

انتخاباتی که خروجی آن از پیش معلوم است

یک روز پیش از برگزاری انتخابات در قزاقستان، نامزد پیروز انتخابات مشخص است: قاسم جومارت توکایف. نیروهای اپوزیسیون مواضع گوناگونی اتخاذ کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان در روز یک‌شنبه ۱۹ جوزا نوشت، تمامی شواهد حاکی از آن است که نتایج این انتخابات باعث تغییرات چشمگیر در این کشور نخواهد شد.

از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که قاسم جومارت توکایف پیروز انتخابات خواهد شد. این سیاستمدار ۶۶ ساله که هنگام کناره‌گیری غیرمترقبه نورالدین نظربایف از پست ریاست جمهوری در مارس سال جاری ریاست مجلس سنا را به عهده داشت، به عنوان رئیس جمهور موقت اداره امور کشوری را به ‌دست گرفت و تاریخ انتخابات را نیز به‌سرعت مشخص کرد.

او وعده داده است که انتخابات «صادقانه، شفاف و عادلانه» برگزار شود. تاکنون ناظران غربی انتخابات قزاقستان هیچ یک از انتخابات این کشور را صادقانه و شفاف اعلام نکرده‌اند.

رقابت انتخاباتی نابرابر

خبرگزاری فرانسه به نقل از قاسم خان کاپاروف، از «دفتر تحقیقات اقتصادی» قزاقستان نوشت که این دور از انتخابات هم به احتمال زیاد «قانونمند» برگزار نخواهد شد.

به گفته کاپاروف، دولت از کارمندان خود خواسته است که توکایف را انتخاب کنند و هزینه دفترهای تبلیغات انتخاباتی توکایف هم از بودجه دولت تامین می‌شود.

علاوه بر این، شش نامزد دیگر انتخابات افراد ناشناخته‌ای هستند و از زمان کناره‌گیری نظربایف تا انتخابات که کمتر از سه ماه است، فرصتی برای معرفی خود و برنامه‌هایشان نداشته‌اند.

توکایف در این مدت امکانات زیادی برای تبلیغ داشته و از جانب خوانندگان سرشناس پاپ و ستاره‌های سینما نیز پشتیبانی شده است.

ادامه راه نظربایف

قاسم جومارت توکایف که از پیروان نظربایف به‌شمار می‌رود، در نخستین اقدام پس از به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری، نام آستانه را تغییر داد. از آن زمان پایتخت قزاقستان برای بزرگداشت رئیس جمهور پیشین، نورسلطان نامیده می‌شود.

علاوه بر این توکایف تاکید کرده است که سیاست‌های نظربایف را ادامه خواهد داد، زیرا رئیس جمهور مسستعفی «به ما چشم‌اندازی برای یک کشور نو» داده است که باید عملی شود.

او همچنین وعده داده است که نورسلطان نظربایف در آینده نقش مهمی در قانونگذاری کشور ایفا خواهد کرد.

نظربایف که لقب «رهبر ملت» قزاقستان را یدک می‌کشد، مادام‌العمر عضو شورای امنیت کشور است.

موضع اپوزیسیون

نیروهای اپوزیسیون موضع‌های گوناگونی اتخاد کرده‌اند. در حالی که مختار آبلیاسف، بانکدار تبعیدی منتقد دولت برای تحریم انتخابات فراخوان داده، امیرخان کوزانف، روزنامه‌نگاری که در انتخابات با توکایف رقابت می‌کند، از مردم خواسته است به او رای بدهند.

کوزانف گفته است، می‌داند که معلوم نیست خروجی انتخابات چه خواهد بود، اما از این طریق می‌توان انتقاد خود را به حکومتگران رساند.

به گفته ارلان ترگومبایف، وزیر کشور قزاقستان، نیروهای انتظامی برای «تامین امنیت اجتماعی تا آغاز انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان» حضور بیشتری در شهرها خواهند داشت.

  • منبع: دیوچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا