اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستان

اعلام نتایج اولیه درباره قتل شهروندان افغانستان در مرز ایران

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ محمدحمید طهماسی، رئیس این هیئت حقیقت‌یاب در نشست خبری در ولایت هرات گفت، بررسی‌های ابتدایی این هیئت نشان می‌دهد که شمار مجموع مهاجرانی که وارد مرز ایران شده بودند ۴۶ نفر بوده است که از این میان ۱۰ نفر جان باخته، ۱۹ نفر نجات یافته و ۱۷ نفر دیگر مفقود هستند. به گفته وی آنان باشندگان ولایت‌های هرات و فاریاب هستند.

طهماسی اضافه کرد، بررسی هیئت حقیقت‌یاب دولت افغانستان درباره رویداد غرق و مفقود شدن شماری از مهاجران افغانستانی در منطقه مرزی «دهنه ذوالفقار» با ایران، در ظرف یک هفته آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود: «این هیئت بررسی‌های همه‌جانبه خود را به‌منظور جمع‌آوری اسناد و شواهد ادامه می‌دهد. هیئت حقیقت‌یاب شواهد جمع‌آوری شده را در اختیار مقامات ایرانی نیز قرار می‌دهد.»

در همین حال، عبدالوحید قتالی والی هرات در رأس یک هیئت تخنیکی از مسئولان محلی به محل رویداد در منطقه «دهنه ذوالفقار» ولسوالی گلران این ولایت رفته و از نزدیک با قربانیان این رویداد دیدار کرد و گفت: یافته‌ها و مستندات این سفر نیز در اختیار هیئت مرکزی قرار خواهد گرفت. قرار است نتیجه بررسی‌های این هیئت در اختیار مقامات مرکزی قرار داده شود.

از سوی دیگر، شماری از شهروندان افغانستان امروز یک‌شنبه در مقابل سفارت ایران در کابل در یک تجمع اعتراضی از حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواستند این رخداد را به صورت جدی بررسی کنند.

همچنین ۱۲۰ فعال حقوق زنان افغانستان در نامه‌ای سرگشاده از علی خامنه‌ای، رهبر ایران و حسن روحانی رئیس جمهوری آن کشور خواستند به علت غرق کردن مهاجران افغانستانی، عذرخواهی کنند.

امضاکنندگان این نامه خواستار جبران خسارت جانی و مالی خانواده قربانیان و بازماندگان این حادثه توسط دولت ایران شده و تأکید کردند که باید عدالت در این مورد تأمین شود.

دکمه بازگشت به بالا