اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

افغانستان، سومین‌ کشور مرگبار برای خبرنگاران

مرکز خبرنگاران افغانستان روز شنبه در گزارش سالانه خود درباره خشونت علیه خبرنگاران اعلام کرد که جنگ داخلی  و خشونت در افغانستان در سال ۲۰۲۰ به جان باختن ۸ تن از اصحاب رسانه و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر منجر شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛‌ مرکز خبرنگاران افغانستان به ریاست «احمد قریشی» تاکنون موفق شده  ۱۱۲ پرونده را در ارتباط با موضوعاتی از جمله کشته و مجروح شدن، اعمال خشونت فیزیکی، توهین و تحقیر، تهدید، فشار و ارعاب و یا حمله و اعمال خراب‌کارانه علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای ثبت کند.
در گزارش این مرکز با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ دست‌کم جان ۷ تن از اصحاب رسانه را در افغانستان گرفته است، درباره خبرنگاران قربانی آمده است: صفرمحمد اتل، مجری ایستگاه رادیوی سمون در لشکرگاه، احمدخان نوید، مجری رادیو صدای غور در فیروزکوه، میر واحدشاه امیری، گزارشگر و شفیق ذبیح تصویربردار تلویزیون خورشید در کابل، الیاس داعی، گزارشگر رادیو آزادی در لشکرگاه، ملاله میوند، مجری تلویزیون انعکاس و طاهرخان، راننده این رسانه در جلال‌آباد و رحمت‌الله نیکزاد تصویربردار آزاد (همکار با تلویزیون الجزیره و خبرگزاری اسوشیتدپرس) در غزنی طی یک سال گذشته میلادی در افغانستان کشته شدند.
در این گزارش تاکید شده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز در رویدادهای مختلف در این کشور زخمی شده‌اند.
براساس این گزارش، تاکنون همچنین ۴۵ مورد تهدید، ۱۱ مورد خشونت فیزیکی، ۶ مورد بازداشت، ۶ مورد ربوده شدن و ۴ مورد اقدام مسلحانه علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ ثبت شده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که عناصر داعش به کشتن ۲ مجری، یک کارمند فنی و یک کارمند خدماتی؛ طالبان به کشتن یک گزارشگر و یک تصویربردار و افراد ناشناس در کشتن دو مجری مظنون و یا متهم هستند.
گزارشگران بدون مرز نیز چند روز پیش در گزارشی افغانستان را سومین کشور مرگبار برای خبرنگاران معرفی کرده و گفته بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی شش خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند.
این گزارش حاکی است، یما سیاوش، مجری پیشین طلوع‌نیوز نیز بر اثر یک انفجار در کابل کشته شد که البته مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید تاکنون نتوانسته ارتباطی میان این حادثه با کار رسانه‌ای برقرار کند، چون او در آن زمان در بانک مرکزی کار می‌کرد.
مرکز خبرنگاران افغانستان در باره مرگ فردین امینی نیز نوشته است که تحقیقات ابتدایی پلیس در مورد قتل مجری تلویزیون آریانانیوز، گواه بر قتل او و یا کشته شدن از سوی یک عامل انسانی و یا جنگ نیست و به همین دلیل نام‌های آن‌ها را در فهرست قربانیان جامعه رسانه‌ای درج نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا