اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش ۵۷ درصدی صادرات افغانستان در ۴ سال گذشته

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کنر از افزایش ۸ درصدی در حاصلات چهارمغز این ولایت گزارش داده‌اند و افزوده‌اند که میزان حاصلات چهارمغز این ولایت در سال جاری به ۲۸۰۰ تن رسیده است.

آنها می‌گویند که پیش از این، حاصلات چهارمغز در این ولایت ۲۵۰۰ تن بوده است که به این صورت این ارقام نشان می‌دهد که حاصلات در سال جاری ۸ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

مسئولان همچنین می‌افزایند که فروش چهارمغز در یک سال به ۲۲۰ میلیون افغانی می‌رسد و در حال حاضر قیمت هر کیلو چهارمغز در بازارها ۸۸ افغانی است.

گفتنی است که در ولایت کنر به مساحت بیش از ۲۳۴ هکتار زمین را باغ‌های چهار مغز دربر می‌گیرد.

قابل یادآوریست که پیش از این وزارت صنعت و تجارت افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته بود که در سال جاری به تعداد ۶.۶ میلیون نهال جلغوزه  و ۳.۵ میلیون نهال پسته در نقاط مختلف افغانستان برای توسعه صادرات این کشور کشت شده است.

حشمت‌الله غفور، معاون وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، گفته بود که جنگل‌های جلغوزه در ۹ ولایت افغانستان وجود دارد و تا هنوز ۴۴ هزار هکتار زمین را دربر می‌گیرد.

اجمل‌حمید عبدالرحیم‌زی، معاون امور تجارتی وزارت تجارت با اشاره به پیشرفت میزان صادرات می‌گوید که صادرات افغانستان در ۴ سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته است. وی تأکید می‌کند که جلغوزه، پسته و زعفران از محصولات مهم صادراتی افغانستان است و هم‌اکنون ۱۶ کشور جهان متقاضی خرید جلغوزه افغانستان، هستند.

دکمه بازگشت به بالا