اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش ۱۰ درصدی حاصلات جلغوزه در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ وزارت زراعت و آبیاری، می‌گوید که قرار است امسال بیش از ۲۴هزار تُن جلغوزه در افغانستان برداشت شود. به گفته این وزارت این نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی حاصلات این فرآورده است.

جلغوزه یکی از کالاهای مهم صادراتی افغانستان در سال‌های اخیر بوده ‌‎است که ارزش بازرگانی آن در حدود دو میلیارد دالر تخمین زده می‌شود.

در سال‌های گذشته، پاکستان بزرگ‌ترین بازار برای جلغوزه افغانستان بوده ‌است. این کشور پس از پروسس و بسته‌بندی معیاری جلغوزه افغانستان، آن را با نام پاکستان به بازارهای جهان صادر می‌کند؛ اما از دو سال بدین‌سو جلغوزه افغانستان با نام خود افغانستان به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

بر اساس آمارهای داده شده، سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ تُن جلغوزه به بازارهای چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر شده‌ است؛ هم‌اکنون یک کیلو جلغوزه در بازار کشور از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

با این هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که چالش‌‌ها در برابر صادرات جلغوزه کشور به خارج، وجود دارد.

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین بازار برای جلغوزه افغانستان است. بر اساس آمارها، سال گذشته بخش بزرگی از جلغوزه افغانستان به صورت هوایی به چین صادر شده است. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که امسال با ایجاد دهلیز زمینی با بازارهای چنی احتمال دارد که بیش‌ترین جلغوزه افغانستان این کشور صادر شود.

دکمه بازگشت به بالا