اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

افزایش قحطی زیر سایه طالبان و هشدار سازمان ملل

رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل با بیان اینکه 6 میلیون نفر در افغانستان در معرض قحطی قرار دارند، گفت: به 770 میلیون دلار کمک فوری برای تهیه اقلام ضروری نیاز است.

به گزارش شانا به نقل از فارس؛ «مارتین گریفیتس» رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت: افغانستان با فقر مواجه بوده و ۶ میلیون از مردم این کشور در معرض قحطی قرار دارند.

وی طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «کشورها هر چه سریع‌تر باید به توسعه اقتصادی در افغانستان کمک کرده و به صورت فوری برای تهیه لباس، سرپناه و اقلام غذایی در زمستان ۷۷۰ میلیون دلار به سازمان ملل کمک کنند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، وی افزوده است که پیش از آن‌که آب‌و‌هوای زمستانی دسترسی به برخی از مناطق کشور را قطع کند، به ۱۵۴ میلیون دلار برای آماده‌سازی منابع ازجمله کمک‌های غذایی نیاز است.

مارتین گریفیتس به شورای امنیت این سازمان گفته است: «فقر در حال عمیق‌تر شدن و جمعیت در حال افزایش است؛ طالبان اما بودجه برای سرمایه‌گذاری در آینده ندارند. برای ما روشن است که برخی از حمایت‌های عمرانی باید از سر گرفته شود.»

گریفیتس فقر، تغییرات اقیلمی، جنگ و ناامنی غذایی را مهم‌ترین مشکل افغانستان عنوان کرد و افزود: طی یک سال گذشته و به دنبال قدرت گرفتن طالبان قطع کمک های خارجی وضعیت در افغانستان را وخیم کرده است.

رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد گفته است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته و شش میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

وی همچنین افزوده است که بیش از یک‌ میلیون کودک از شدیدترین و تهدیدکننده‌ترین شکل سوءتغذیه رنج می‌برند و بدون درمان مناسب ممکن است جان خود را از دست بدهند.

گریفیتس گفته است: «رهبری طالبان نیز باید نقش خود را انجام دهد. مداخلات و رفتار بوروکراتیک روند کمک‌های بشردوستانه را آهسته می‌سازد. امدادگران زن باید بدون مانع و مصون کار کنند و دختران باید اجازه داشته باشند که به تحصیلات خود ادامه دهند.»

این مقام ارشد سازمان ملل با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جمعیت افغانستان در روستا زندگی می‌کنند، گفت: اگر از محصولات کشاورزی و دام در افغانستان حمایت نشود، امنیت غذایی در این کشور با خطر مواجه خواهد شد.

وی در پایان خواستار حل مشکلات بانکی و انتقال پول به افغانستان شد.

این در حالی است که رژیم طالبان به‌طور رسمی توسط هیچ دولت خارجی به رسمیت شناخته‌ نشده است و تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا