اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

استانکزی: دشوار است که جنگ ۱۹ ساله با یکی دو دور گفتگو پایان یابد!

هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان در نشستی که به مناسبت صد سالگی روابط دیپلوماتیک روسیه با افغانستان در مسکو دایر شده بود، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، روز دوم نشست مسکو، امروز چهارشنبه با شرکت شماری از سیاسیون و نمایندگان طالبان ادامه می‌یابد.

هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان امروز را هم در مسکو سپری می‌کند تا با شماری از سیاسیون افغانستان و نمایندگان حکومت روسیه دیدار کند. انتظار می‌رود دیدارها پیش از چاشت امروز چهارشنبه هشتم جوزا به وقت مسکو آغاز شود. در نظر بود شام دیروز لطیف بهاند، سفیر افغانستان در روسیه با نمایندگان طالبان دیدار کند؛ اما او گفت که این دیدار صورت نگرفته است.

آقای بهاند که از گفتگو با رادیو آزادی خودداری کرده است، فقط یادآوری کرده است که در مراسم صدمین سالروز ایجاد روابط دیپلوماتیک میان افغانستان و روسیه، به نمایندگی از حکومت حضور یافته است.

وزارت خارجه و حکومت افغانستان درباره نشست مسکو برخورد محتاطانه می‌کنند و کمتر در این باره سخن می‌گویند.

در ترکیب سیاسیون افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی، عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، حضرت عمر زاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در اسلام‌آباد و شمار دیگر به مسکو رفته‌اند. عبدالکریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح هم در نشست مسکو حضور دارد.

حامد کرزی در روز نخست نشست مسکو گفت که روابط افغانستان و روسیه برای دو کشور و همچنین منطقه مهم است: «این رابطه به زیان هیچ کشور دیگری نبوده بلکه ما می‌خواهیم یک رابطه متوازن مبتنی بر دوستی و همکاری با همه کشورهای جهان را به خصوص با کشورهای منطقه و همسایه‌های خود داشته باشیم.»

روسیه در ماه فبروری نیز نمایندگان طالبان و شماری از سیاسیون را به آن کشور دعوت کرده بود تا گفتگوهای غیررسمی صلح را در آنجا پیش ببرند. این نشست در آن هنگام واکنش جدی حکومت افغانستان را به همراه داشت؛ زیرا در آن ،نماینده رسمی دولت حضور نداشت.

در ترکیب هیئت طالبان که حالا در مسکو هستند، عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی این گروه، عباس ستانکزی معاونش و چند تن دیگر از اعضای ارشد طالبان شامل هستند.

استانکزی به خبرنگاران در پایان روز سه‌شنبه هفتم جوزا بر موضع گذشته این گروه برای خروج نیروهای بین‌المللی تأکید کرد.

او همچنین گفت که دشوار است جنگ کنونی با برگزاری چند نشست حل شود: «این جنگ برای یکی دو روز نبوده، بلکه برای نوزده سال ادامه داشته. دشوار است که جنگ نوزده ساله با یکی دو دور گفتگو پایان یابد.»

در جریان دیروز سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواستار خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان شد.

عطامحمد نور یکی از سیاسیون که به روسیه رفته است، گفت که اگر همه جوانب در افغانستان با هم تفاهم کنند، نیازی به قدرت‌های خارجی نیست. او به رهبران طالبان و سیاسیون چنین پیام داد: «شما یقین کنید که اگر دل ما و شما به این کشور نسوزد، ما این کشور را از خون و آتش نجات ندهیم، هیچ کسی مهربان‌تر از ما و شما پیدا نمی‌شود.»

ایالات متحده امریکا تا کنون شش دور گفتگو را با نمایندگان طالبان انجام داده است‌، اما تاکنون پیشرفتی در این گفتگوها حاصل نشده ‌است. طالبان تأکید می‌کنند که تمام نیروهای بین‌المللی باید افغانستان را ترک کنند.

ایالات متحده امریکا می‌گوید، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس، اطمینان از این‌که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی استفاده نمی‌شود و در نهایت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان با هم مرتبط هستند و اگر روی همه موارد به صورت کُلی توافق نشود، با هیچ مورد به تنهایی موافقت نخواهد کرد.

حکومت افغانستان بارها از طالبان خواسته تا مذاکرات مستقیم را با نمایندگان حکومت آغاز کنند؛ اما چنین درخواست‌ها همواره از سوی این گروه رد شده‌است.

ایالات متحده و روسیه هر یک به نوبه خود تلاش می‌کنند تا ابتکار را در دست گیرند و طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کنند؛ اما چنین تلاش‌ها تا هنوز با نتیجه مثبت به همراه نشده ‌است.

دکمه بازگشت به بالا