اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

استانکزی: بین طالبان و نیروهای آمریکایی آتش‌بس کامل وجود دارد

به گزارش شانا به نقل از الوقت؛ شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان گفت که درگیری‌ها در افغانستان یک طرفه نیست و اظهارات مقامات دولتی مبنی بر بازپس‌گیری مناطق مختلف نیز نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغانستان نیز به این گروه حمله می‌کنند.

وی تاکید کرد که مسئله کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس در مذاکرات بین‌الافغانی بحث می‌شود.

استانکزی ادامه داد که کابل و واشنگتن مقصر ادامه درگیری‌ها در افغانستان هستند؛ زیرا آن‌ها شرایط را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم نکرده‌اند.

رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان در پاسخ به پرسش «دیلی تایمز» درباره تشدید حملات این گروه علیه نیروهای افغانستان گفت که بین طالبان و نیروهای آمریکایی آتش‌بس کامل وجود دارد؛ وی تصریح کرد: گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نمی‌تواند آغاز شود مگر اینکه ۵ هزار زندانی ما آزاد شوند و کاهش خشونت‌ها نیز اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

استانکزی اظهار داشت: دولت افغانستان در روند آزادی زندانیان مانع و مشکل ایجاد کرده است، مقامات دولتی خواستار صلح نیستند زیرا آن را به نفع خود نمی‌دانند و خواستار ادامه حکومت بر افغانستان برای ۵ سال دیگرند.

عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنین تاکید کرد که اطمینان دارد عملیات عادی این گروه علیه نیروهای دولتی تاثیری بر توافق با آمریکا نخواهد گذاشت.

با این حال، استانکزی فاش کرد که وقتی طالبان به نیروهای افغانستان حمله می‌کنند نیروهای آمریکایی می‌توانند از نیروهای دولتی در یک منطقه جنگی دفاع کنند؛ اما نیروهای خارجی نمی‌توانند بطور مستقل علیه طالبان در مناطق دیگر حملات هوایی و یا عملیات زمینی انجام دهند.

ادعا می‌شود طالبان از ماه میلادی مارچ و از زمان حصول توافق با واشنگتن، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ حمله علیه نیروهای دولت افغانستان انجام داده است؛ گفتنی است از پیش‌شرط‌های توافق با طالبان که به کاهش مرحله‌ای نظامیان خارجی منجر می‌شود، کاهش سطح درگیری‌ها با هدف آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بوده که هنوز میسر نشده است.

قرار بود در چارچوب توافق واشنگتن-طالبان، از سطح خشونت‌ها کاسته و زمینه گفتگو میان این گروه و دولت مرکزی افغانستان فراهم شود.

گفته می‌شود بخشی از مشکل پیش آمده در عدم اجرای تعهدات، به اختلافات سیاسی اشرف غنی و عبدالله بازمی‌گردد که هر دو ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را دارند و به طور جداگانه سوگند یاد کرده‌اند.

درگیری‌ها در افغانستان در حالی ادامه دارد که این کشور اکنون گرفتار شیوع ویروس کرونا نیز شده است. بنا بر آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به بیش از ۴ هزار نفر و شمار جان‌باختگان به بیش از ۹۵ نفر رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا