اخبار هیدرافغانستانگزارش

ارگ: اولویت ما رسیدگی به کرونا و روند صلح است

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای نوشت، حکومت به گونه عادی کارهایش را پیش می‌برد و اکنون اولویت حکومت افغانستان رسیدگی به بیماری کووید ۱۹ و روند گفت‌وگوهای صلح است.

اتحادیه اروپا روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت، نبود یک حکومت منسجم در افغانستان مردم این کشور را با خطر بزرگ‌تری روبه‌رو و نیز ادامهٔ اختلاف‌های سیاسی میان سیاسیون افغانستان همکاران اروپایی این کشور را دل‌سرد می‌کند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری به شبکه طلوع‌نیوز گفت: «شما می‌بینید که رئیس جمهور در رأس حکومت قرار دارد و امور حکومت به‌گونه عادی جریان دارد. تمرکز بیشتر حکومت بر مبارزه با ویروس کرونا است.»

اختلاف‌های سیاسی این کشور در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ناشی شده و تاکنون ادامه دارد. کمیسیون مستقل انتخابات، محمداشرف غنی را برنده انتخابات و رئیس جمهوری اعلام کرد؛ اما عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی او این نتایج انتخابات را نپذیرفت و مدعی شد که براساس آرای پاک و بایومتریک‌شده برنده انتخابات است و حکومت همه‌شمول تشکیل می‌دهد.

این اختلاف‌ها باعث شد امریکا اعلام کند یک میلیارد دالر کمک‌هایش به افغانستان را قطع می‌کند و اگر این اختلاف‌ها ادامه یابد یک میلیارد دالر کمک دیگر در سال ۲۰۲۱ قطع خواهد شد.

پس از آن‌که سفر وزیر خارجه امریکا برای حل اختلافات سیاسی در افغانستان بی‌نتیجه ماند، شاه‌حسین مرتضوی، مشاور رئیس جمهور ۲۴ مارچ در توییتی نوشت: «لج‌بازی‌های سیاسی تیم ثبات (عبدالله عبدالله) سبب کاهش کمک‌های امریکا شد!». مرتضوی افزود: «طنز سیاسی: از یک طرف خود را برنده اعلام می‌کند. از طرف دیگر در ملاقات‌ها خواهان ابطال نتایج انتخابات می‌شود!!!»

اما اخیراً وزیر دولت در امور صلح در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفته است، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به توافق رسیده‌اند. او افزوده است، قرار است عبدالله عبدالله رهبری شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد؛ اما سخنگوی عبدالله عبدالله می‌گوید که طرف‌ها هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا