اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

گلبدین حکمتیار توافقات خود با اشرف غنی را رسانه‌ای کرد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان اعلام کرد که برسر چگونگی تشکیل دولت انتقالی، طرح واحد نشست استانبول، انتخابات و خارج کردن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه با محمداشرف غنی، رئیس جمهور به توافق رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ حکمتیار دیروز یک‌شنبه طی یک نشست خبری در کابل گفت که با میانجی‌گری حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، همچنین درباره آزادی هفت هزار زندانی گروه طالبان و تشکیل شورای عالی دولت نیز توافق کرده‌اند.

وی گفت که همچنین برای ایجاد یک شورای تصمیم‌گیری که نمایندگان ۸ جناح از جمله طالبان نیز در آن حاضر باشند توافق کرده بودند؛ اما شورای عالی تصمیم‌گیری در بین طرفداران رئیس جمهوری با مخالفت مواجه شده است.

به گفته حکمتیار درباره دیدار محرمانه با رهبران ارشد گروه طالبان و آتش‌بس نیز بین دو طرف توافق شده بود و اشرف غنی به وی قول داده بود که این توافقات را اجرایی می‌کند.

برگزاری لویه‌جرگه و تصمیم‌گیری مسائل بزرگ کشور از این طریق و انتخابی بودن اعضای لویه‌جرگه نیز از توافقاتی بوده است که بین حکمتیار و اشرف غنی نهایی شده بود.

حکمتیار افزود: رئیس ‌جمهور پذیرفت تا این مسایل را طی ۸ روز به همه طرف‌ها اعلام کند؛ اما وجود اختلاف‌ها در تیم رئیس ‌جمهور درباره صلح و شکل‌گیری شورای عالی دولت را برجسته‌ دانست.

حکمتیار در سخنان اخیر خود هشدار داد که اگر دولت موفق نشود طرح شورای عالی دولت را آن طور که با وی به توافق رسیده است، عملی کند؛ وی در آن شرکت نخواهد کرد و در نهایت مجبور خواهد شد که به تنهایی در باره مسائل آینده افغانستان تصمیم بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا