اخبار هیدراسلایدافغانستانبازسازیجاذبه‌های افغانستانعکسفرهنگ و هنرگزارش

مرمت مسجد شاه دوشمشیره با ۲۳ میلیون افغانی

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسمی که به مناسبت آغاز کار مرمت مسجد جامع شاه دوشمشیره(علیه‌الرحمه) در قصر چهارچنار ارگ برگزار شد بود، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ جواد پیکار، سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی در این مراسم گفت که بر اساس حکم رئیس جمهور، کار مرمت مسجد شاه دوشمشیره (علیه‌الرحمه) از سوی آمریت ترمیم و بازسازی آبدات تاریخی و مساجد وزارت شهرسازی و اراضی آغاز می‌شود.

وی افزود که این پروژه بعد از طی مراحل تدارکاتی با دستگاه ساختمانی افغانستانی به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۳۱ هزار افغانی قرارداد شده است و در ۱۵ میزان سال آینده به پایه اکمال می‌رسد.

علی فرهاد بیات، رئیس پروژه آبدات تاریخی و مساجد وزارت شهرسازی و اراضی در خصوص پروژه یادشده از جمله مراحل مختلف ساخت و ترمیم مسجد شاه دو شمشیره که در سال ۱۳۰۶ توسط مادر شاه امان‌الله خان  دو منزله شده بود، معلومات ارائه کرد.

وی درباره تاریخچه مسجد یادشده، آسیب‌شناسی، نقشه‌برداری، تزئینات گنبد و سقف، نماها، مناره‌ها، وضوخانه و مطالعات و مشورت‌هایی که با مردم محل برای مرمت مسجد شاه دوشمشیره انجام شده بود، سخن گفت.

رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت: مسجد، خانه خدا و مرکز اجتماع مسلمین است و در این شک نداشته باشید که وظیفه رئیس جمهور و تمام دولت است تا مساجد را اعمار و مرمت کنند.

رئیس جمهور افزود که اراده محکم داریم تا تمام آبدات تاریخی افغانستان را ترمیم و مرمت نماییم و بعد از ترمیم مساجد، خانقاهای عمده نیز ترمیم می‌شوند و خانقای پدر مولانا و خانقاه چشتیه از جمله آن‌هاست.

رئیس جمهور غنی با بیان اینکه مساجد ما به عنوان نمونه‌ فرهنگ اسلامی ما باقی بماند، گفت که ترمیم نمونه‌ای تعدادی از کاروان‌سراها نیز آغاز شود و سایر مساجد تاریخی کابل و تعمیرات دو طرف دریای کابل نیز سروی شوند.

در پایان این مراسم رئیس جمهور در حالی که از سوی سرپرست وزرای شهرسازی و اراضی، ارشاد حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ و سایر اشتراک‌کنندگان این مراسم همراهی می‌شد، به مسجد شاه دوشمشیره رفت و پس از افتتاح کار مرمت مسجد یادشده، از بخش‌های مختلف آن بازدید و نماز عصر را در آنجا ادا کرد.

دکمه بازگشت به بالا