اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

سرمنشی سازمان ملل، انتخاب مجدد غنی را تبریک گفت

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ ارگ ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشت: «عنوانی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پیام تبریکیه از سوی انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد به مناسبت انتخاب مجددشان به حیث رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، مواصلت ورزیده است».

ارگ نوشته است: «در این پیام سرمنشی سازمان ملل متحد ضمن تبریکی به خاطر انتخاب مجدد رئیس جمهور غنی، نگاشته است، خرسندم که از تعهد دوامدار ملل متحد در زمینۀ همکاری با حکومت و مردم افغانستان در راستای رسیدگی به فرصت‌ها و چالش‌های پیشرو با روحیۀ مشارکت و تشریک‌مساعی، اطمینان می‌دهم».

وی افزوده است: «امیدوارم تحت رهبری شما همکاری میان سازمان ملل متحد و افغانستان بیشتر تقویت یابد».

همچنین سرمنشی سازمان ملل متحد در این پیام، نیت نیک خود را برای برقراری صلح تحت رهبری افغانستانی‌ها ابراز کرده و نگاشته که امیدوارم دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بتواند باعث صلح دایمی و انکشاف پایدار در افغانستان شود.

وی در اخیر این پیام تبریکیه، تصریح کرده که ملل متحد آماده است تا از پروسه همه‌شمول صلح در افغانستان با سهمگیری معنادار زنان و جوانان، حمایت کند.

همچنین امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشت: «با سپاس از سرمنشی سازمان ملل متحد که با ارسال پیام به رئیس جمهور افغانستان پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ تبریک مبارک باد و شادباش گفته‌اند».

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز خود را رئیس جمهوری کشور عنوان کرده و هم‌زمان با مراسم تحلیف محمد اشرف غنی، برای خودش مراسم تحلیف برگزار کرد. برخی از شهروندان این کشور از چگونگی وجود دو رئیس جمهور برای یک کشور انتقاد کرده و آن را غیرقانونی عنوان کردند.

همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۹ مارچ ساعاتی پس از آن‌که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان مراسم تحلیف خود را انجام داد، گفت، ایالات متحده مخالف هرگونه تلاش برای ایجاد دولت موازی در افغانستان است. وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری مراسم تحلیف از سوی عبدالله عبدالله رقیب اصلی رئیس جمهوری افغانستان، تأکید کرد که ایالات متحده با هرگونه تلاش برای تشکیل دولت موازی در افغانستان مخالف است.

سفارت بریتانیا در کابل نیز سه‌شنبه ۱۰ مارچ با ابراز نگرانی از ایجاد دولت موازی در افغانستان در صفحه رسمی توییترش نوشت، تنش‌های به جود آمده باید از شیوۀ سازنده حل شود. این سفارت در ادامه نوشت: «ما نگران ایجاد یک دولت موازی هستیم و از تمام افراد ذی‌ربط می‌خواهیم که باهم یکجا شده و اختلافات را به ‌شیوۀ سازنده‌ حل کنند».

سفارت بریتانیا از حکومت محمد اشرف غنی اعلام حمایت کرده و گفت، از تعهد محمد اشرف غنی مبنی به ایجاد دولت همه‌شمول که وحدت و صلح در آن اولویت داده شود، حمایت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا