اخبار هیدراسلایدانتخاباتبین‌المللی

در انتخابات هند، حزب نخست وزیر مودی پیشتاز است

دویچه‌وله:
براساس نتایج مقدماتی، حزب نارندرا مودی نخست وزیر هند در انتخابات این کشور پیشتاز می‌باشد. شمارش مقدماتی آراء نشان می دهد که حزب بهاراتیا جاناتا از جمع ۵۴۲ کرسی پارلمان ۲۹۴ کرسی را از آن خود کرده است.

    
Kombobild Narendra Modi und Rahul Gandhiنارندرامودی و راهول گاندی یکی از رقبای وی در انتخابات پارلمانی هندوستان

بنا بر گزارش کمیسیون انتخابات این کشور در دهلی نو، حزب اپوزیسیون کانگرس تا اکنون در ۵۲ حوزه رأی دهی پیشتاز بوده است. راهول گاندی، رئیس حزب کانگرس هندوستان، قبلاَ در روز چهارشنبه نتایج نظرسنجی بعد از رای گیری را که در آن به پیشتاز بودن حزب مودی اشاره شده بود، جعلی عنوان کرد.

حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی در انتخابات سال ۲۰۱۴ با ۲۸۲ کرسی از مجموع ۵۴۳ کرسی به طور غیرمنظره برنده انتخابات اعلام گردید و جمعاً با جناح ائتلافی خود ۳۳۶ کرسی را در پارلمان کسب نمود.

Celebration at BJP office in new Delhi (DW/O. S. Janoti)هواداران راهول گاندی رئیس حزب کانگرس هندوستان

انتخاباتی به این وسعت و بزرگی در هند به عنوان «بزرگترین دموکراسی جهان»، روز یکشنبه پس از شش هفته به پایان رسید. در این انتخابات مجموعاً ۹۰۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی بودند.

انتخاباتی در شش هفته و هفت مرحله

براساس گزارش های ادارات انتخاباتی هندوستان، در انتخابات امسال مجموعاً ۶۵ درصد از واجدان شرایط انتخاباتی اشتراک نموده بودند.

با توجه به نیازمندی های حتمی برای اقدامات امنیتی و نیز به دلیل بزرگی و وسعت خاک هندوستان با جمعیت ۱،۳ میلیارد تن، انتخابات مذکوز در هفت مرحله دایر گردید.

مردم هندوستان با استفاده از دستگاه های الکترونیکی رأی داده اند؛ اما  برای اینکه این انتخابات را کنترول کرده بتوانند، بخشی از آراء را به گونه سنتی با استفاده از کاغذ یا برگه های انتخاباتی انجام داده اند.

Indien Wahlen Menschen feiern BJP (Reuters/A. Dave)شماری ازهواداران حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی

به روز سه شنبه ویدیوهایی در شبکه های انترنتی منتشر گردید که نشاندهنده چگونگی انتقال دستگاه های انتخاباتی با موترهای شخصی بودند که متعاقب انتشار این ویدیوها، شمار زیادی از جناح های اپوزیسیون از احتمال تقلب در شمارش آراء ابراز نگرانی نمودند.

در همین حال، پس از شمارش مقدماتی آراء، شاخص بازار سهام بمبئی “سِنکیس” تا حدود دو درصد بالا رفت و برای نخستین بار از مرز ۴۰ هزار امتیاز عبور نمود. عمچنان شاخص ” نیفتی” تا ۱۲۰۰ درجه یا پاینت رسید، یعنی هر دو شاخص با این وضعیت به ریکارد رسیدند.

دویچه وله/ نادیه فضل

دکمه بازگشت به بالا