اخبار هیدراسلایدافغانستانکودکانگزارشمهاجرت

تظاهرات پناهندگان افغانستانی در سوئدن در اعتراض به اخراج‌شان از این کشور

بیش از ۲ هزار خانواده پناهجوی افغانستانی در بیش از ۱۲ شهر کشور سوئدن در مخالفت با حکم اخراج و لغو آن، دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در یک روز و در یک ساعت در برخی مناطق با یکی دوساعت اختلاف در روز بیستم نوامبر مصادف با روز جهانی کودک برگزار شد.

روز اول جنوری ۲۰۲۰ قرارداد کنوانسیون حقوق کودک، رسماً در سوئدن اعمال خواهدد شد. پیش از این فقط با عنوان یک قرار داد بود؛ اما پس از این تاریخ به عنوان قانون رسمی این کشور به رسمیت شناخته خواهد شد.

خانواده‌های معترض خواستار حقوق کودکان‌شان هستند؛ کودکانی که رویای کودکی‌شان توأم با نگرانی‌ها شده است. آنان می‌گویند که فرستادن کودکان به افغانستان که یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای کودکان و زنان شناخته شده است بر خلاف حقوق کودکان است.

بر اساس تفاهم حکومت افغانستان با کشورهای اروپایی، آنان می‌توانند مبتنی بر آن، شهروندان افغانستان را به کشورشان (افغانستان) بازگردانند؛ اما دولتمردان کشورهایی مانند سومالی و سوریه خواستار عدم فرستادن پناهندگان خود، به کشورهای‌شان هستند.

گفتنی است که شهروندان این دو کشور با سهولت بیش‌تر می‌توانند درخواست اقامت کنند؛ اما شهروندان افغانستان با مشکلات و دشواری‌های بسیاری روبرو هستند.

  • مریم حسینی، خبرگزاری شانا، سوئدن

دکمه بازگشت به بالا