اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

شهروندان کندز خواستار تطبیق فیصله‌های جرگه مشورتی صلح شدند

سمیع‌الله قریشی، شانا نیوز، کندز

تطبیق فیصله‌های جرگه مشورتی صلح آرزوی هر افغانستانی است. شهروندان کندز با حمایت جدی از فیصله‌های جرگه مشورتی صلح، خواستار تطبیق آن شدند.

صبح امروز دوشنبه برنامه‌ بزرگ مردمی در تالار مقام ولایت کندز با هدف تأکید بر تطبیق فیصله‌های جرگه مشورتی صلح، برگزار شد. در این برنامه عبدالجبار نعیمی، والی کندز، معاون امور اجتماعی، محمدیوسف ایوبی، رئیس و اعضای شورای ولایتی، رئیس سارنوالی استیناف، نماینده‌ دفتر یوناما در کندز، نمایندگان مردم در جرگه مشورتی صلح، علما، بزرگان، بانوان و جوانان شرکت کرده بودند.

 محمدیوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز و عضو جرگه مشورتی صلح، در پیوند به فرمان ۱۶۲ مورخ ۲۰ ثور ۱۳۹۸ رئیس جمهور مبنی بر جرگه مشورتی صلح صحبت کرد و از حضور گرم و گسترده نمایندگان مردم کندز در جرگه صلح، قدردانی کرد.

آقای ایوبی نقش صلح و ثبات را در کشور برجسته خواند و با یادآوری پیامدهای منفی جنگ، از همه شهروندان کندز خواست تا نقش خود را به صورت جدی در تحکیم صلح و ثبات ادا کنند.

رئیس شورای ولایتی کندز، با یادآوری پیشنهادات مطرح‌شده به رئیس جمهور در بخش‌های تامین امنیت مرکز و ولسوالی‌ها، تشکیل و تجهیز قول اردو، آغاز پروازهای هوایی و افتتاح فرودگاه ملی کندز، منظوری پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، کاهش صرفیه برق و آب، مشکلات روتیشن، میکانیزه شدن زراعت، استفاده از محصولات زراعتی به‌خصوص برنج، حمایت از تاجران و رسیدگی به مشکلات شیرخان بندر، انتقال زمین‌های شهرک سر دوره، توزیع شهرک‌های معلمین، معلولین، شهدا و تاجران‌، تمدید برق ولسوالی‌ها، تطبیق ماستر پلان کندز و احیای کارخانه تصدی سپین‌زر با مردم گفت: رئیس جمهور درباره رسیدگی پیشنهادات مطرح‌شده متعهد است و ما شاهد عملی شدن آن‌ها خواهیم بود.

عنایت‌الله خلیق که به نمایندگی از نهادهای جامعه مدنی در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک داشت، از فیصله‌های اشتراک‌کنندگان و قطع‌نامه آن حمایت کرد و برگزاری جرگه صلح را در کشور بی‌پیشینه دانست و گفت: جرگه مشورتی صلح به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد در کارنامه حکومت وحدت ملی در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

آقای خلیق اذعان داشت که در جرگه مشورتی صلح، نقش تمام اتباع کشور، نهاد‌های مردمی، مدنی، احزاب سیاسی و گروه‌های درگیر برجسته عنوان شده برای حفظ ارزش‌های چندین‌ساله حکومت، زنان، جامعه مدنی، رسانه‌ها و بسا موارد دیگر تاکید صورت گرفت.

وی جرگه مشورتی صلح را یک فرصت مناسب برای مردم افغانستان در تحکیم صلح کشور دانسته از همه اتباع کشور به خصوص باشندگان کندز خواست که با جدیت در راستای تطبیق قطع‌نامه جرگه مشورتی صلح تلاش کنند.

مولوی محمدعاقل، رئیس شورای علمای کندز نیز به نمایندگی از علما درباره جایگاه صلح و ثبات در پرتو دین اسلام گفت: جوانانی‌که در راستای صلح و تامین امنیت در جامعه و در صفوف نیروهای امنیتی تلاش شب و روز را سپری می‌کنند خداوند در مقابل برایشان اجر عظیم و بهشت برین را پاداش خواهد داد.

رئیس شورای علمای کندز، از همه گروه‌های درگیر در جنگ های افغانستان خواست که از کشت و خونریزی جوانان، مردم بیگناه و بربادی کشور دست برداشته بگذارند که اطفال، جوانان و نوجوانان با روحیه عالی و آرام درس و تعلیم را فراگرفته در آبادی وطن‌شان سهم فعال داشته باشند.

آقای نعیمی، والی کندز گفت: با وجود سدهای بزرگ و تبلیغات منفی در برابر برگزاری جرگه مشورتی صلح، نمایندگان مردم با قاطعیت در جرگه اشتراک کردند و مشوره‌های لازم و دیدگاه مثبت‌شان را در تامین صلح و ثبات ارائه کردند.

والی کندز، پیشرفت، ترقی، رشد اقتصاد، میکانیزه شدن زراعت، بلند رفتن کیفیت معارف، مدارس، آزادی بیان و تعدد رسانه‌ها، نهادهای جامعه مدنی، راه‌اندازی برنامه‌های بازسازی و نوسازی را در گرو صلح دانست و از مردم تعهد گرفت که در کنار تحکیم و حمایت از صلح، برای حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای چندین ساله، تلاش کنند.

دکمه بازگشت به بالا