اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

بی‌ثباتی در افغانستان برای آسیای مرکزی و روسیه هم تبعاتی خواهد داشت

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در گفتگو با یک رسانه روسی ضمن هشدار درباره جنگ داخلی در افغانستان درصورت تداوم حملات طالبان تاکید کرد که بی‌ثباتی در افغانستان برای آسیای مرکزی و روسیه هم تبعاتی خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ حمدالله محب در گفتگو با اسپوتنیک روسیه در ارتباط با تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان گفت: نیروهای دولتی افغانستان قطعاً در حال برنامه‌ریزی برای پاتک (حمله متقابل) هستند. وی گفت: طالبان با استفاده از خلاء ناشی از خروج نیروهای خارجی اقدام به حمله کرده است و این حملات موجب غافلگیری بسیاری از نیروهای امنیتی افغانستان شد؛ زیرا ما انتظار صلح را داشتیم نه جنگ.

محب افزود: اما مردم افغانستان مصمم هستند و می‌خواهند در آزادی زندگی کنند. ما می‌خواهیم که طالبان در دولت حضور داشته باشد و نماینده داشته باشد؛ اما افغان‌ها آماده پذیرش تسلط طالبان بر همه افغانستان و دیکته کردن نوع زندگی بر مردم افغانستان نیستند.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفت: شرایط جدی است و دولت امیدوار است که کنترل شمال کشور را به طور کامل از دست ندهد. نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان در کنار مردمی که برای حمایت از آن‌ها بسیج شده‌اند، ‌در تلاش برای مدیریت اوضاع امنیتی در آنجا (شمال کشور) هستند.

محب گفت که افغانستان آماده به اشتراک‌گذاری اطلاعات به دست آمده از جنگجویان دستگیرشده با روسیه است و امیدوار است که روسیه نیز به شکل متقابل عمل کند (اطلاعات را با دولت کابل به اشتراک بگذارد).

حمدالله محب هفته گذشته به روسیه سفر کرد و با «نیکلای پاتروشف» رئیس کمیته امنیت ملی روسیه درباره روند صلح افغانستان و همکاری بین نهادهای اطلاعاتی و اجرای قانون دو کشور گفتگو کرد.

محب گفت: ما از طریق افراد دستگیر شده به اطلاعاتی درباره فعالیت‌ها و قصد و نیت آن‌ها (طالبان) دسترسی داریم که می‌تواند برای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مهم باشد. وی گفت که افغانستان انتظار دارد که به همین سطح از اطلاعات روسیه درباره گروه‌های افراطی فعال در آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد و افزود که کابل هیچ تفاوتی بین طالبان و گروه تروریستی داعش نمی‌بیند.

حمدلله محب همچنین گفت که افغانستان ممکن است نیروهای امنیتی یا دفاعی خود را برای آموزش‌های تخصصی به خارج اعزام کند؛ اما در حال حاضر از جانب خود در حال دادن آموزش‌های میدانی است.

در ماه ژوئن، سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تعهد خود به ادامه آموزش و تامین مالی نیروهای افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان را تایید کرد اما این آموزش‌ها در خارج از افغانستان انجام خواهند شد.

محب در این گفتگو  گفت: ما خودمان آموزش‌های میدانی را در داخل افغانستان انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افغانستان به ارائه آموزش میدانی از سوی متخصصان روسیه علاقمند است، گفت که این کار «در این مرحله موردنیاز نیست.»

محب همچنین گفت که اگر تهاجم طالبان ادامه پیدا کند این مسئله ممکن است کشور را وارد جنگ داخلی کند.

در ماه می، آمریکا و ناتو به طور رسمی کار خروج نیروها را آغاز کردند و این مسئله موجب شد طالبان یک رشته حملات را در شمال کشور آغاز کند. طالبان در مدت کمتر از دو ماه ۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه کشور را تصرف کرد .

محب گفت: برخی افراد در برخی مناطق تحت تصرف طالبان علیه این گروه دست به سلاح برده‌اند و فعلا این اقدام در حمایت از نیروهای ملی افغانستان و اقدامی موقتی است؛ اما اگر تهاجم طالبان ادامه یابد ‌این کار می‌تواند طولانی شود و مشکل این گروه‌ها این است که می‌توانند به شبه‌نظامیانی تبدیل شوند و این نیز به جنگ داخلی منجر شود.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که دولت امیدوار است طالبان به مذاکرات متعهد باشد تا از این طریق بتوان دولتی فراگیر با حضور طالبان و سایر گروه‌ها تشکیل داد .

وی افزود: مسئله مهم ایجاد یک افغانستان باثبات و یک منطقه باثبات است. این یک چالش برای ما در داخل افغانستان است اما  برای منطقه هم یک چالش است زیرا اگر نتیجه چیزی نباشد که همه ما خواهان آن هستیم این مسئله نه‌تنها برای افغانستان بلکه برای آسیای میانه و روسیه هم تبعاتی خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا