اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

انتقاد افغانستان از شیوه دعوت ازبکستان از نمایندگان طالبان

«صبغت احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در واکنش به سفر هئیت طالبان به ازبکستان گفت: شیوه‌ پذیرایی رسمی از نمایندگان گروه طالبان و چگونگی گفت‌و‌گوها، نشان‌دهنده زمینه‌سازی گفت‌و‌گوهای صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان از سوی ازبکستان نیست.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: کشورهای همسایه افغانستان باید به روند صلح این کشور به مالکیت و رهبری مردم و دولت افغانستان احترام بگذارند.

وزارت خارجه افغانستان با اظهار ناخوشی از پذیرایی رسمی هیئت طالبان از سوی دولت ازبکستان، گفته است که چنین برخوردها با هیئت طالبان، زمینه مذاکرات صلح را فراهم نمی‌کند و دولت افغانستان نسبت به چنین برخوردها «مشکوک» است.

براساس این گزارش، طالبان اعلام کرد که «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی در سفر به ازبکستان با «عبدالعزیز کامل‌اف»، وزیر امور خارجه و «عصمت ایرگاشیف»، نماینده وِیژه این کشور در امور افغانستان دیدار کرده است.

تصاویری که از این دیدار توسط سخنگوی طالبان به رسانه‌ها فرستاده شده، نشان می‌دهد که نمایندگان گروه طالبان به شکل ویژه از سوی مقام‌های ازبکستان مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

در تصاویری که از سوی ذبیح‌الله مجاهد منتشر شده، دیده می‌شود که گروهی از نوازندگان موسیقی نیز در سالن حضور دارند و هیئت طالبان با هیئت دولت ازبکستان در حال خوردن غذا هستند.

ازبکستان یکی از کشورهای علاقمند به میزبانی نشست بین‌الافغانی است و پیشنهاد کرده که دور دیگر از مذاکرات بین‌الافغانی در یکی از شهرهای آن کشور برگزار شود؛ اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، هنوز در این مورد تصمیم گرفته نشده است.

دکمه بازگشت به بالا