اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

افزایش میزان خشوت علیه زنان در شرایط کرونایی

سپوژمی وردک، معاون وزارت زنان می‌گوید که در شش ماه گذشته 2582 پروندهٔ خشونت علیه زنان در سراسر کشور ثبت شده است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ امروز دوشنبه (۳۰سرطان) مقام‌های وزارت زنان، لوی‌سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست خبری مشترک، گزارش شش ماهه‌ خود درباره پرونده‌های خشونت علیه زنان را همگانی کردند.

در این نشست، سپوژمی وردک، معاون وزارت زنان گفت که طی شش ماه اخیر ۲۵۸۲ پرونده خشونت علیه زنان ثبت شده است.

معاون وزارت زنان افزود: از میان ۲۵۸۲ پروندهٔ خشونت، ۳۴ پرونده آن حاد است که شامل قتل، خودکشی، جراحت شدید و محاکمهٔ صحرایی می‌شود.

درهمین‌حال، سیناشنا منصور، معاون لوی‌سارنوالی نیز اعلام کرد که در شش ماه گذشته، ۱۱۷۹ پروندهٔ خشونت علیه زنان از مناطق مختلف کشور در این اداره ثبت و بررسی شده است.

معاون لوی‌سارنوالی با ابراز نگرانی از افزایش تجاوز جنسی علیه زنان در کشور، تصریح کرد که در شش ماه نخست سال روان میلادی ۱۲۱ پروندهٔ تجاوز جنسی ثبت شده است؛ درحالی‌که این رقم در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۴ پرونده می‌رسید.

به گفتهٔ معاون لوی‌سارنوالی، این اداره در شرایط بحرانی کرونا و وضع محدودیت‌ها در کشور به ۲۴۹ پرونده خشونت علیه زنان رسیدگی کرده است.

گفتنی است که شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت‌ها در اکثر کشورهای جهان باعث افزایش میزان خشونت‌ علیه زنان شده است؛ هرچند در شرایط کرونایی پرونده‌های مرتبط به خشونت علیه زنان در افغانستان کمتر ثبت شده است؛ اما عواملی چون فقر، سنت‌های ناپسند اجتماعی و سایر چالش‌ها، منجر به افزایش میزان خشونت‌ها علیه زنان شده است.

دکمه بازگشت به بالا