اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

رییس‌جمهور غنی: برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها، باید راه‌حل سیاسی جستجو شود

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در گفت‌وگوی تازه با یک نهاد غیرانتفاعی امریکا (Ted) گفته است که حکومت افغانستان از خروج نیروهای امریکایی نگران نیست؛ اما باتوجه به تهدید تروریزم، واشنگتن باید نگران خروج و پیامدهای آن برای آمریکایی‌ها باشد.

به گفتهٔ رییس‌جمهور، حکومت افغانستان هیچ ملاحظه‌یی در راستای تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای نظامی‌‌اش ندارد؛ اما او تاکید کرد که ساختار حمایت مهم است.

آقای غنی هشدار داد که خروج کامل نیروهای امریکایی قبل از زمان تعیین‌شده از افغانستان و امضای توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان، بر روند صلح تاثیر خواهد داشت.

 او همچنین با اشاره به خشونت‌های اخیر در کشور، افزود که باوجود کاهش خشونت‌های وسیع، هنوزهم رقم تلفات زیاد است. رییس‌جمهور افزود: حد اوسط تلفات نظامیان افغانستان روزانه از ۳۰تا ۳۵تن است.

رییس‌جمهور غنی با یادآوری این‌که «طالبان» بخشی از مردم افغانستان هستند، تصریح کرد: این گروه باید بپذیرد که بدون خواست مردم، نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ بنابراین ایجاب می‌کند تا راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به این خشونت‌ها جست‌وجو شود.

وی با یاد کردن از روند موفقیت‌آمیز تبادله زندانیان گفت که این روند به پیش می‌رود و انتظار می‌رود مذاکرات مستقیم هرچه زودتر آغاز شود.

حکومت افغانستان تاکنون بیش از سه هزار زندانی طالبان را از زندان‌های کشور آزاد کرده است و طالبان نیز بیش از ۶۰۰زندانی حکومت را در مناطق مختلف از بند رها کرده است. رهایی زندانیان توسط طرفین، بخشی از توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان است.

قرار بود هفتهٔ گذشته، مکان مذاکرات بین‌الافغانی توسط طرف‌های ذی‌دخل مشخص شود؛ اما بنا بر دلایل نامشخص هنوز این کار صورت نگرفته است.

دکمه بازگشت به بالا