اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

گلبدین حکمتیار در نشست پاکستان: نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در آغاز این نشست گفت که پاکستان خواستار افغانستان صلح‌آمیز است.

امروز شنبه اول سرطان، «نشست صلح افغانستان» با حضور رهبران جهادی، احزاب و شخصیت‌های جهادی در مرکز پژوهشی لاهور در شهر مرری پاکستان آغاز به کار کرد.

در این نشست عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین بلخ، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی،  محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری و رهبر کنگره ملی، حامد گیلانی، رئیس حزب محاذ ملی، حنیف اتمر و برخی از سیاستمداران افغانستان حضور دارند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی دست‌کم ۳۰ چهره سیاسی افغانستان از دعوت‌شدگان در این نشست هستند.

گلبدین حکمتیار نیز در این نشست گفت که تنها گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان برای حل بحران افغانستان بسنده نیست و تنها افغانستانی‌ها می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند؛ اما به نقش پاکستان در تحولات افغانستان اشاره نکرد.

به گفتۀ او، مداخله خارجی‌ها باید در افغانستان متوقف شود و نیز نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، طالبان نیز مکرر بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید می‌کنند. آنان می‌گویند تا زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت.

حامد کرزی، رییس‌ جمهور پیشین و هماهنگ‌کننده نشست‌های صلح در مسکو در این نشست حضور نداشت. او با صدور اعلامیه‌ای گفته است که بنا به دلایلی در این نشست شرکت نکرده است.

قرار است رئیس‌ جمهور اشرف غنی نیز در روزهای آینده، در رأس یک هیئت حکومت افغانستان به پاکستان برود.

دکمه بازگشت به بالا