اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

گفت‌وگوهای صلح طالبان در قطر و احتمال چند دستگی این گروه در افغانستان

شماری از پژوهشگران می‌گویند که روند صلح،  طالبان را دچار چند دستگی کرده است و آنان می‌گویند که شاخه نظامی گروه طالبان با شاخه‌ سیاسی این گروه کاملاً هم‌نظر نیستند و کمیسیون نظامی با تصمیم‌های سیاسی این گروه مخالفت خواهد کرد.

به گزارش شانا به نقل از تلویزیون یک؛ هم‌زمان برخی آگاهان همچنین می‌گویند که جنگ‌جویان محلی طالبان سودشان را بیشتر در جنگ می‌بینند.

در همین حال منابع دیگر می‌گویند که فرماندهان طالبان اگر با تصمیم سیاسی این گروه مخالفت کنند هدف قرار خواهند گرفت.

از سویی هم، عمر صدر، پژوهشگر انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان گفت که مسئولان نظامی طالبان افراطی‌تر از مسئولان سیاسی‌شان هستند ازهمین رو ممکن برخی تصمیم‌های دفتر قطر مورد پذیرش آنان نباشد.

هم‌اکنون گروه طالبان از سه شاخه مدیریت می‌شود، دفتر سیاسی در قطر، کمیسیون نظامی که گفته می‌شود در پاکستان است و مفتی‌ها.

منابع می‌گویند که کشته شدن برادر ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان هم، به همین موضوع ارتباط دارد.

به باور همایون جریر، عضو رهبری حزب اسلامی افغانستان، مفتی‌های طالبان نیز جنگ را نسبت به صلح ترجیح می‌دهند.

طرف دیگر، فرماندهان محلی گروه طالبان است که ماشین جنگی آنان را مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن، گرم نگه ‌داشته است و حتی کسانی هستند که عضویت طالبان را به علت داشتن زور و حفظ آن در محل‌ها و قاچاق مواد مخدر، پذیرفته‌اند.

علی امیری، استاد دانشگاه می‌گوید که فرماندهان محلی این گروه نیز دوست ندارند با گذاشتن سلاح در زمین، منبع درآمدشان را از بین ببرند.

باورها در مورد پذیرفته نشدن تصمیم دفتر قطر طالبان توسط کمیسیون نظامی این گروه در حالی به وجود آمده که منابع نزدیک به طالبان می‌گویند دفتر سیاسی قطر در گفت‌وگو با آمریکا نقش نمادین داشته و تصمیم اصلی در پس پرده از سوی کمیسیون نظامی این گروه گرفته شده است.

دکمه بازگشت به بالا