اخبار هیدربین‌المللیسیاسیگزارش

گزینه‌های احتمالی جانشینی کیم جونگ اون

به گزارش شانا به نقل از ایسنا؛ خاندان کیم در کره شمالی بالغ بر هفت دهه است که با انتقال قدرت موروثی میان فرزندان پسر رهبران، زمام امور را در این کشور در دست داشته است و کیم جونگ اون ۳۶ ساله نیز به همین روش جانشین پدرش در رهبری شد. بااین‌حال فرزندان خود او همچنان کم‌سن‌وسال هستند و گزینه‌های بزرگ‌سال زنده مرتبط با خاندان حاکم نیز همگی با موانعی بالقوه در مسیر رسیدن‌شان به قدرت مواجه هستند.

در اینجا به چند مورد از گزینه‌های احتمالی جانشینی رهبری کره شمالی اشاره می‌کنیم:

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون

کیم یو جونگ که تاکنون بخشی از وظایف خود را به‌عنوان نماینده خاندان سلطنتی و بخشی را نیز به‌عنوان دستیار شخصی رهبر کره شمالی انجام می‌دهد به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین دستیاران برادر بزرگ‌ترش مطرح بوده است. اوایل ماه جاری میلادی او به‌عنوان یک عضو علی‌البدل دفتر سیاسی حزب حاکم کارگران در کره شمالی در سمتش ابقا شد. به‌این‌ترتیب او تنها عضو دیگر خاندان کیم است که به قدرت واقعی در حکومت این کشور نزدیک شده است. او چند وقت پیش تبدیل به اولین عضو خاندان حاکم شد که به شهر سئول سفر می‌کند. کیم یو جونگ همچنین برادرش را در نشست‌هایش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین همراهی کرده است. او گاهی یکسری وظایف ابتدایی نظیر کمک به رهبر کره شمالی برای خاموش کردن سیگارش در حین توقف قطارش در چین را انجام داده است. هنوز مشخص نیست که آیا نخبگان پدرسالار کره شمالی از انتصاب یک زن نسبتاً جوان به‌عنوان رهبر عالی بعدی این کشور حمایت می‌کنند یا خیر.

پسر کیم جونگ اون

فرزند پسری که وارث قدرت پدرش باشد متعارف‌ترین جانشین در سلسله‌مراتب قدرت در خاندانی که تا پیش‌ازاین تحت حاکمیت پدر و پدربزرگ رهبر فعلی یعنی کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ بوده، محسوب می‌شود. آژانس‌های اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرده بودند که کیم جونگ اون در سال ۲۰۰۹ با ری سول جو، یک خواننده سابق ازدواج کرده و گمان برده می‌شود که از او سه فرزند دارد.

براساس گزارش روزنامه دونگ آ ایلبوی کره جنوبی، بااین‌حال یک مشکل این است که هنوز در رسانه‌های دولتی کره شمالی اشاره رسمی به وجود این فرزندان نشده است و گمان برده می‌شود که بزرگ‌ترین این فرزندان، پسری است که در سال ۲۰۱۰ به دنیا آمده است. دنیس رادمن، ستاره سابق لیگ بسکتبال آمریکا و دوست صمیمی کیم جونگ اون که در گذشته به کره شمالی سفر کرده در سال ۲۰۱۳ گفت رهبر کره شمالی دختری به نام جو آئه دارد. این وضعیت سبب می‌شود درصورتی‌که هر یک از این فرزندان کیم جونگ اون به قدرت برسند تا زمان رسیدن به سن مناسب نیاز به‌نوعی نایب‌السلطنه داشته باشند.

کیم هان سول، برادرزاده کیم جونگ اون

کیم هان سول که در سال ۱۹۹۵به دنیا آمده چنانچه پدرش کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر فعلی کره شمالی، با پدربزرگش یعنی کیم جونگ ایل به مشکل برنمی‌خورد می‌توانست اکنون به‌عنوان وارث رهبری مطرح باشد. پدرش کیم جونگ نام بعد از فرار از کره شمالی به ماکائو رفت. کیم جونگ نام برادر ناتنی کیم جونگ اون محسوب می‌شود و تا پیش از به قتل رسیدنش رقیب جدی وی برای رهبری به‌حساب می‌آمد. البته او به‌دوراز فعالیت‌های سیاسی عادت داشت به قمارخانه‌ها سربزند و گاهاً انتقادهایی را متوجه حکومت برادر کوچک‌ترش می‌کرد. هرگونه امید کیم هان سول برای بازگشت به پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۷ بعد از آن‌که پدرش در فرودگاه کوالالامپور به دست دو زن و با پاشیدن ماده اعصاب وی ایکس به صورتش به قتل رسید، از بین رفت. نشریه جونگ آنگ ایلبوی کره جنوبی گزارش کرده بود، پلیس چین بعداً چند تبعه کره شمالی را که به پکن اعزام شده بودند به ظن دسیسه چینی برای کشتن کیم هان سول دستگیر کرده است. در حال حاضر محل حضور وی دقیقاً مشخص نیست.

کیم جونگ چول، برادر رهبر کره شمالی

کیم جونگ چول تنها برادر در قید حیات کیم جونگ اون محسوب می‌شود البته او بیشتر از آنکه علاقه‌اش را به سیاست نشان دهد علاقه‌اش را به گیتار نشان داده است و بنابراین گزینه چندان محتملی برای رسیدن به رهبری کره شمالی محسوب نمی‌شود. تائه یونگ هو، مقام شماره دو سابق سفارت کره شمالی در لندن که به کره جنوبی فرار کرده است یک بار گفت، این برادر بزرگ‌تر کیم جونگ اون صاحب هیچ‌گونه عنوان سیاسی نیست اما درعین‌حال یک گیتاریست واقعاً مستعد است. به گفته این شخص که با نام کنجی فوجیموتو خودش را معرفی و ادعا کرده که آشپز شخصی رهبر سابق کره شمالی برای غذای سوشی بوده است، کیم جونگ چول از نظر پدرش کیم جونگ ایل خلق‌وخوی «دخترانه» داشته است.

در سال ۲۰۱۱ شبکه تلویزیونی کی‌بی‌اس کره جنوبی تصاویری را از کیم جونگ چول حین حضورش در یک کنسرت اریک کلپتون، گیتاریست مشهور آمریکایی در کشور سنگاپور پخش کرد. اطلاعات چندان دیگری نیز درباره او به جز اینکه وی در سوئیس درس خوانده و طرفدار لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا همچون رهبر فعلی کره شمالی است، در دسترس نیست.

دکمه بازگشت به بالا