اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

سفر تعدادی از رهبران سیاسی و سران احزاب به اسلام‌آباد

گروهی از سیاستمداران افغانستان برای شرکت در نشستی درباره صلح افغانستان، امروز (جمعه، ۳۱جوزا) به پاکستان رفتند.

منابع می‌گویند که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین بلخ، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رهبر کنگره ملی و حامد گیلانی، رئیس حزب محاذ ملی از کسانی هستند که به پاکستان رفته‌اند.

در همین حال، روزنامه دیلی تایمز پاکستان گزارش داده‌ است که در حدود ۳۰ تن از چهره‌های سیاسی افغانستان برای یک گفتمان درباره صلح افغانستان در «مرکز پژوهش صلح لاهور» در مری پاکستان دعوت شده‌اند.

هرچند از دعوت حامد کرزی، رئیس ‌جمهور پیشین نیز گزارش شده‌ است، اما شرکت او در این نشست تأیید نشده‌ است.

 به گفته منبابع، از گروه طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده‌ است و قرار است شماری از اعضای این گروه به اسلام‌آباد بروند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت می‌گوید که هر کشوری که منافعش را در ناامن‌سازی کشور همسایه‌اش می‌بیند فکر پوچ و خام است.

احمد سعیدی، یکی از آگاهان امور نظامی در این باره می‌گوید: «سیاستمداران افغان به عملکردهای امریکا راضی نیستند و مانوری را آغاز کرده‌اند که به امریکا نشان بدهد که اگر تو به ما پشت کرده‌ای حریفان تو مارا بغل خواهند کرد.»

این در حالی است که قرار است رئیس ‌جمهور غنی نیز در آینده نزدیک به اسلام‌آباد سفر کند.

قرار است محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان هم در روزهای نزدیک به اسلام‌آباد سفر کند، سفری که روند صلح بخش اصلی گفت‌وگوهای آقای غنی با مقام‌های پاکستانی را تشکیل می‌دهد. درسال‌های اخیر پاکستان بارها از سوی کابل و واشنگتن به پشتیبانی از هراس‌افکنی متهم است.

دکمه بازگشت به بالا