اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارشمکتب

گردهمایی اعتراض‌آمیز زنان در کابل برای دسترسی به آموزش و کار

تعدادی از زنان در اعتراض به محرومیت آنان از کار در ادارات و ایجاد محدودیت‌ها در این باره و همچنین مسدود بودن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، دست به اعتراض زدند.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ اعتراض‌کنند‌گان با تاکید بر اینکه محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش دامنه فقر را گسترش داده‌ است، از امارت اسلامی می‌خواهند با برداشتن محدودیت‌ها زمینه کار را برای بانوان فراهم کند و به دختران نیز اجازه مکتب رفتن دهد.

«مرغلری» که در حکومت جمهوری اسلامی در بخش جنسیت در وزارت امور داخله کار می‌کرد اکنون می‌گوید که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد. وی از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهد که با توجه کردن به زنان افغانستان، نگذارند بیش از این حقوق زنان نقض شود.

عبداللطیف نظری، تنها عضو ارشد هزاره‌تبار حکومت امارت اسلامی که اکنون علی‌رغم تخصص و رشته تحصیلی خود، به‌عنوان معین وزارت اقتصاد امارت اسلامی کار می‌کند، می‌گوید که این وزارت می‌کوشد تا برای بانون فرصت‌های کاری ایجاد کند؛ امری که نزدیک به دو سال از تسلط دوباره امارت اسلامی، هرگز تحقق نیافته است.

آقای نظری می‌گوید که نیروهای متخصص و نخبه در توسعه، ترقی و پیشرفت کشور نقش مهم ایفا می‌کنند و در این راستا سیاست ما حمایت از بانوان تجارت‌پیشه و متخصص است.

بیش از 14 ماه از زمانی می‌گذرد که زنان کارهایشان را در نهادهای دولتی از دست داده و خانه‌نشین شده‌اند و همچنین دختران دانش‌آموز نیز بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند.

دکمه بازگشت به بالا