اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

کرزی: نفوذ خارجی‌ها علت شکست صلح افغانستان

رئيس جمهور پیشین افغانستان گفت، دولت افغانستان و طالبان باید مذاکرات صلح را به یک روند ملی و افغانستان‌شمول تبدیل کنند تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

به گزارش شانا به نقل از ایرانا؛ رئیس جمهورپیشین افغانستان گفت: خارجی بودن مدیریت روند صلح افغانستان یکی از عوامل مهم بی‌نتیجه بودن این روند بوده است.

«حامد کرزی» امروز در همایشی با عنوان «هم‌اندیشی صلح کابل» گفت: مذاکرات صلح افغانستان تاکنون به این دلیل نتیجه نداده است که صلح یک طرح خارجی بوده است و از روند صلح به عنوان «پروژه» استفاده شده است.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان و طالبان باید مذاکرات صلح را از حالت پروژه‌ای بودن (حالت استفاده‌جویی) خارج کنند و آن را به یک روند ملی و افغانستان‌شمول تبدیل کنند تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: مردم افغانستان در مقابل هم قرار داده شده‌اند و باید هرچه زودتر مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

کرزی بر ضرورت ادامه مذاکرات صلح در داخل افغانستان تاکید کرد و گفت: بسیاری از مناطق افغانستان از جمله بامیان که آب و هوای خوب و فضای زیبا و مساعد دارد می‌تواند محل مذاکرات صلح باشد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به تجارب موفق مذاکرات صلح در عرصه جهانی گفت: جنگ‌هایی با ابعاد بزرگ مانند جنگ جهانی طی مذاکرات فشرده و در زمان کوتاه پایان یافته است و مذاکرات صلح افغانستان نیز باید در مدت یک ماه و یا کمتر از آن باید نتیجه دهد.

سایر سخنرانان این همایش نیز بر لزوم ملی شدن روند مذاکرات صلح افغانستان تاکید کردند.

این روز‌ها روند مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان در قطر همچنان متوقف است، هرچند هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در دیدار خود در عید سعید فطر بر تسریع این مذاکرات تاکید کردند، اما بعد از عید فطر هیچ مذاکره‌ای میان دو طرف صورت نگرفته است.

از سوی دیگر قرار است شماری از اعضای هیئت مذاکرات صلح دولت افغانستان که به کابل بازگشته بودند برای از سرگیری این روند به دوحه بروند.

این درحالی است که اقدام آمریکا برای تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، اعتراض طالبان را برانگیخت و طالبان، آمریکا را به نقض توافقنامه صلح متهم کرد.

براساس توافقنامه آمریکا با طالبان، قرار بود همه نظامیان خارجی از افغانستان اردیبهشت ماه امسال از این کشور خارج شوند.

دکمه بازگشت به بالا