اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

کار عملی پروژه برقِ «کاسا یک‌هزار» آغاز شد

به گزارش شانا به نقل از رادیو آزادی؛ محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز پنج‌شنبه (۱۷ دلو) کار عملی پروژه کاسا ۱۰۰۰ را در ولسوالی سروبی کابل آغاز کرد.

آقای غنی گفت: «این پروژه یک دروازه جدید برای اقتصاد افغانستان است.»

او افزود: «امروز برای افغانستان یک باب جدید گشایش می‌یابد که امیدوار هستیم به یک کتاب مبدل شود، باب این است که در قدم اول در بخش برق از قرقیزستان، از طریق تاجیکستان و افغانستان به پاکستان وصل شود و کتاب این است که حالا کار عملی برای انتقال برق آغاز شد.»

آقای غنی از کشورهای همسایه خواست تا در این پروژه همکاری لازم کنند.

«کاسا یک‌هزار» نام پروژه‌ای است که هزار مگاوات برق از قرقیزستان از طریق تاجیکستان و افغانستان به پاکستان انتقال می‌یابد. کار این پروژه در قرقیزستان به پایان رسیده است.

این پروژه در سال ۲۰۱۶ از طرف رؤسای جمهور افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان گشایش یافته بود؛ اما به نسبت آنچه مشکلات امنیتی خوانده شده کار عملی آن تا حال در افغانستان آغاز نشده بود.

افغانستان از طریق این پروژه سالانه ۴۰ تا ۴۵ میلیون دالر عواید به‌دست خواهد آورد.

پروژه کاسا یک‌هزار از ولایت‌های کندز، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، کابل، لغمان و ننگرهار عبور می‌کند که با آغاز کار عملی آن زمینه کار برای شماری زیادی از شهروندان افغانستان فراهم خواهد شد.

هزینه این پروژه بالغ به ۲۲۵ میلیون دالر می‌شود که از سوی بانک جهانی پرداخت می‌شود.

در همین حال سفیران تاجیکستان و پاکستان در کابل می‌گویند که برای عملی شدن این پروژه همکاری‌های لازم را خواهند انجام داد.

زاهد نصرالله خان، سفیر پاکستان در کابل گفت: «انشالله برای کامیابی این پروژه کار خواهیم کرد و امیدواریم که کار پروژه تا یک سال دیگر به پایان برسد. این پروژه برای افغانستان و پاکستان مفاد اقتصادی زیادی دارد.»

شرف‌الدین امام، سفیر تاجیکستان در کابل می‌گوید، کشورش برای تطبیق این پروژه آماده هرگونه همکاری است. او افزود: «کار را تسریع می‌کنیم و طبق پیش‌بینی‌های ما باید این خط بزرگ تا اخیر سال یعنی در سال ۲۰۲۱ فعال شود.»

قرار است کار پروژه کاسا یک‌هزار در افغانستان تا یک سال دیگر به پایان برسد؛ اما براساس اطلاعات، در کل این پروژه تا اخیر ماه مارچ سال ۲۰۲۲ به پایه اکمال برسد.»

دکمه بازگشت به بالا