اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

وزیر خارجه پاکستان: درگیری‌های مرزی، رفتار پاکستان در برابر طالبان را تغییر نمی‌دهد

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در نیویورک گفت که درگیری‌های اخیر مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی باعث تغییر در سیاست اسلام‌آباد در قبال طالبان نخواهد شد. او گفت که تحریم و اعمال فشار بر طالبان سیاستی بی‌نتیجه است.

به گزارش شانا به نقل از افغانستان‌اینترنشنال؛ بوتو دیروز پنج‌شنبه، 24 قوس، برای نشست وزیران خارجه گروه ۷۷ (ائتلافی از کشورهای در حال توسعه در چارچوب سازمان ملل) به نیویورک سفر کرده است، او ریاست نشست آن را به عهده دارد. این نشست به مسایل توسعه‌ای و اقلیمی این کشورها اختصاص یافته است.

بوتو در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل گفت که سیاست‌های طالبان در قبال زنان و درگیری با نیروهای مرزی باعث نمی‌شود که اسلام‌آباد سطح روابط خود با طالبان را کاهش دهد.

او گفت: «نه‌تنها پاکستان بلکه دیگر کشورهای جهان نیز با طالبان تعامل کنند. ما نمی‌توانیم طالبان را نادیده بگیریم، آن‌ها بخشی از واقعیت‌ها هستند. اما در مورد نحوه تعامل ما، به‌خصوص در ارتباط به مسئله طالبان پاکستانی و توقعات ما از آنان شاید بتوان تجدیدنظر کرد. اما نمی‌توانیم تعامل را کلاً کنار بگذاریم.»

او از کشورهای غربی انتقاد کرد که با تحریم اقتصادی و بانکی می‌خواهند سیاست طالبان در قبال زنان و تشکیل حکومت فراگیر را تغییر دهند. وی گفت: «ما نمی‌توانیم گرسنگی را بالای افغان‌ها تحمیل کنیم تا آنان به توانمندسازی زنان اعتقاد پیدا کنند.»

او افزود که وضعیت اقتصادی افغانستان کاملاً وخیم است و فضای سیاسی لازم برای تغییر رفتار طالبان به وجود نیامده است. او با تکرار مواضع طالبان گفت: «علاوه بر کمک‌های بشری، باید یک فضای اقتصادی مساعد خلق شود تا فضای سیاسی برای کسانی به وجود بیاید که می‌خواهند به وعده‌های خود به جامعه جهانی در ارتباط به حقوق زنان عمل کنند.»

وزیر خارجه پاکستان پذیرفت که به‌دنبال حمله داعش بر سفارت پاکستان در کابل، شرایط امنیتی برای فعالیت هیئت دیپلماتیک پاکستان در کابل مساعد نیست.

بوتو گفت که عبیدالرحمان نظامانی، سرپرست سفارت را از کابل فرانخوانده است؛ اما افزود هر زمان که طالبان به نگرانی‌های امنیتی پاکستان رسیدگی کنند، او به کابل باز‌ خواهد گشت.

دکمه بازگشت به بالا