اخبار هیدراسلایدبین‌المللیشهروندانگزارش

هند؛ پنج نفر دیگر در اعتراضات به قانون اعطای شهروندی جان باختند

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر از هفته گذشته تاکنون، زمان آغاز جنبش اعتراضی به قانون بحث‌برانگیز شهروندی را با احتساب کشته‌شدگان امروز، جمعه بیستم دسامبر ۱۴ نفر اعلام کرده‌اند.

پنج معترضی که روز جمعه در جریان ناآرامی‌ها جان خود را از دست دادند در ایالت اوتار پرادش به خیابان آمده بودند. اوتار پرادش با دویست میلیون سکنه پرجمعیت‌ترین ایالت هند است و تحت هدایت حزب نارندرا مؤدی،‌ نخست وزیر این کشور اداره می‌شود. ایالت شمالی اوتار پرادش همچنین بخش عظیمی از جامعه مسلمانان این کشور را در خود جای داده است.

یک منبع پزشکی در شهر می‌روت واقع در ایالت اوتار پرادش اعلام کرده است که چهار تن در بیمارستان‌های این منطقه بر اثر شدت جراحات کشته شدند. دکتر راج‌کومار، مسئول خدمات پزشکی شهر می‌روت، واقع در پنجاه کیلومتری شمال شرق دهلی نو به خبرگزاری فرانسه گفته است که چهار تن از تظاهرکنندگان که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان باختند.

این منبع پزشکی در ادامه یادآور شده است که هفت تن دیگر از معترضان که عمدتاً بر اثر پرتاب سنگ مصدوم شده بودند در بیمارستان‌های می‌روت تحت مداوا قرار گرفته‌اند. به گفته دکتر راج‌کومار چهار مأمور پلیس مصدوم در ناآرامی‌های روز جمعه نیز در بیمارستان مداوا شده‌اند.

دو معترض خشمگین به قانون اعطای شهروندی در بنگلور APAijaz Rahi

از سوی دیگر منابع پلیس در فیروزآباد،‌ یکی دیگر از شهرهای ایالت اوتار پرادش کشته شدن یک معترض را در جریان ناآرامی‌های روز جمعه مورد تأیید قرار داده است.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که ۲ نفر از معترضان به قانون جنجالی شهروندی نیز روز پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و مأموران امنیتی در شهر بندری منگلور واقع در ایالت کارناتاکا (جنوب هند) کشته شده بودند. منابع بیمارستانی با تأیید این خبر اعلام کردند که دست‌کم یکی از این دو نفر بر اثر اصابت گلوله جان باخته است.

تظاهرات گسترده بر ضد قانون اعطای شهروندی به افراد غیرمسلمان پس‌ازآن در هند شدت گرفت که دادگاه عالی هند روز چهارشنبه دادخواست ارائه شده برای متوقف کردن اجرای این قانون را رد کرد. مقامات قضایی هند وعده داده‌اند که طی جلساتی در آینده نحوه اجرای فراگیر این قانون را موردبررسی قرار دهند.

قانون جنجالی تسهیل در اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمانی که از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش به هند آمده‌اند هفته گذشته در مجلس عوام و سنای هند به تصویب رسید.

جنبش اعتراضی جاری به قانون اعطای شهروندی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که ناسیونالیست‌های هندو به رهبری نارندرا مؤدی، نخست وزیر این کشور از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ با آن روبرو هستند. جدا از پایتخت و ایالت پرجمعیت اوتار پرادش مقامات دولتی هرگونه تجمع در کارناتاکا، یکی از ایالت‌های جنوبی این کشور و بمبئی مرکز ایالت ماهاراشترا را ممنوع اعلام کرده بودند.

عمده اعضای این جنبش جامعه مسلمانان هند هستند که حدود ۱۴ درصد از جمعیت ۱.۳ میلیاردی این کشور را تشکیل می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا