اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

هشدار نهادهای جهانی از بدتر شدن وضعیت زندگی در افغانستان

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که کمک به نیازمندان را در آستانه فصل سرما در افغانستان افزایش خواهد داد.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ کمیته جهانی صلیب سرخ و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از بدتر شدن وضعیت زندگی شهروندان افغانستان در زمستان پیش‌رو هشدار داده‌اند.

کمیته جهانی صلیب سرخ می‌گوید که اگر سازمان‌های جهانی افغانستان را یاری نرسانند، اوضاع اقتصادی مردم بدتر خواهد شد. این کمیته می‌افزاید که ده‌ها هزار تن در این کشور کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

کمیته جهانی صلیب سرخ برای افغانستان گفته است: «فقر یک تهدید جدی برای افغانستانای‌ها است، ده‌ها هزار تن کارهای‌شان را از دست داده‌اند و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند بی‌پشتیبانی و کمک نهادهای بین‌المللی این وضعیت بدتر خواهد شد. برای جلوگیری از  بدتر شدن اوضاع نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر است.»

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که کمک به نیازمندان را در آستانه فصل سرما در افغانستان افزایش خواهد داد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای افغانستان، نوشته است: «ما به توزیع کمک‌ها ادامه خواهیم داد، با نزدیک شدن زمستان خدمات نجات را افزایش می‌دهیم. اولویت‌های ما ارایه خدمات در بخش سلامت باروری و خدمات حفاظتی برای مردم افغانستان است.»

همزمان با این، برنامه جهانی خوراک می‌گوید که آنان برنامه‌های تازه‌ای را برای کاهش فقر در افغانستان در ماه‌های آینده در دست می‌گیرد.

وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی خوراک، به طلوع‌نیوز گفت: «پلان ما این است که از شروع ماه اکتبر تا به ختم ماه مارچ ۲۰۲۳ هر ماه بتوانیم برای بیش‌تر از پانزده میلیون تن کمک‌های مواد غذایی برسانیم و این شامل رساندن کمک‌های مواد غذایی به مردم نیازمند در سراسر افغانستان است و هم شامل ذخیره کردن به اندازه و یا مقدار ۱۵۰ هزار متریک تن مواد غذایی در مناطق دوردست که راه‌های مواصلاتی شان در طول زمستان بسته است شامل می‌باشد.»

«آی‌نور» سه سال معاون ناحیه شانزدهم شهرداری کابل بود،؛ اما اکنون  بی‌کار است.

آی‌نور ازبیک درباره مشکلات‌ خود گفت: «شاید هشتاد و نود درصد از مسئولیت‌های خانه و اولادداری سر خودم بود در طی یک سال و بیش‌تر از آن، ما بدترین روزهای زندگی خود را تجربه کردیم چون قرار وعده که داده بودند که شما در خانه باشید و معاش‌های شما داده می‌شود به وعده‌شان وفا نکردند و ما محروم شدیم از همان حقوق و امتیازاتی که از دولت می‌گرفتیم در بدل کارمان.»

عبدالبصیر تره‌کی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «دولت ما مجبور و مکلف است که با امریکا و سایر کشورهای دیگر تعامل کند و برای بهبود اقتصادی ما تا اقتصاد رشد کند و به پا بایستاد تا دهلیزهای هوایی ما باز شود و دادوستد ما با کشورهای همسایه باز شود هم کشورهای اروپا و آسیا.»

صندق جمعیت سازمان ملل متحد چندی پیش در گزارش‌اش گفته است که به علت افزایش بهای مواد خوراکی و سوخت در افغانستان، نودوپنج درصد شهروندان افغانستان در آستانه قحطی قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا