اخبار هیدراسلایدافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

نگهداری ۱۶۰ هزار اثر علمی – تاریخی در کتابخانه عمومی شهر کابل

عبیدالله حنیف، رئیس کتابخانه عمومی شهر کابل می‌گوید این کتابخانه یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است که هم‌اکنون ۱۶۰ هزار کتاب در آن نگهداری می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ رئیس این کتابخانه می‌افزاید که قدمت شماری از کتاب‌ها به صد سال می‌رسد و کتاب «چتراز» یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها است. آقای حنیف می‌گوید که این کتابخانه «تقریبا در سال ۱۳۴۳ در دوره پادشاهی ظاهر شاه بنیاد نهاد شده است.»

در همین حال، مسئولان کتابخانه عمومی می‌گویند که ریاست کتابخانه‌های عامه هفت تالار برای مطالعه دارد که تالارهای افغانستان‌شناسی، زبان و ادبیات، ریفرینس، کودکان، جراید و مجلات و مطالعه عمومی از بخش‌های آن هستند.

محمدولی آصف، مدیر تالار مطالعه عمومی گفت که چتراز یکی از کتاب‌های قدیمی‌ است که در شبه‌قاره‌ هند در مطبعه سنگی چاپ شده است و محتوای آن تاریخ و روزگاران چتراز قدیم است و اکنون «چترال» در آن طرف خط دیورند است و در افغانستان به آن نورستان گفته می‌شود.

عبدالواحد، مدیر تالار جراید این کتابخانه می‌گویدکه یک نشریه که ۱۱۷ سال پیش نشر می‌شد، در آن به تاریخ افغانستان و جهان پرداخته می‌شد.

او می‌افزاید که مجله «سراج‌الاخبار» که از نشریه‌های مهم و قدیمی است نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود. با این حال، شماری از جوانان و دانش‌آموزان می‌گویند که هرچند شمار کتاب‌خوان‌ها در این کتابخانه کاهش یافته است؛ اما هنوز نیز شماری از جوانان برای خواندن کتاب‌های موردنظرشان به اینجا می‌آیند.

ریاست کتابخانه‌های عمومی شهر کابل در سال ۱۳۴۳ بنا نهاده شد و قدمت کتاب‌های آن به صد سال می‌رسد. کتابخانه عمومی (عامه) پس از آرشیف ملی. دارای قدیمی‌ترین کتاب‌هاست.

دکمه بازگشت به بالا