اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانصلح

نمایندگان حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان آماده می‌شوند

به گزارش شانا به نقل از رادیو آزادی؛ وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که این هیئت از چندی به این سو در یک برنامه مشورتی مشغول هماهنگی است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: «هدف این برنامه این است که آن‌ها (هیئت مذاکره‌کننده) آمادگی کامل داشته باشند. روی مواردی که در آنجا (گفتگوهای صلح) بحث می‌شود، آماده باشند و بتوانند بحث‌ها را به شکلی که توقع مردم و دولت افغانستان است، به پیش ببرند.»

تا هنوز نام اعضای هیئت پانزده‌ نفری صلح اعلام نشده است، اما گفته شده که در برنامه‌ای که در وزارت دولت در امور صلح ادامه دارد، نادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان و عطاءالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح نیز در ترکیب این هیئت حضور دارند.

حکومت افغانستان چشم به راه نتیجه مذاکرات صلح آمریکا و طالبان است تا زمینه برای دیدار این هیئت با طالبان فراهم شود.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی می‌گوید که پس از پایان دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان، هیئت گفت‌وگو کننده حکومت با طالبان دیدار خواهند کرد.

در همین حال برخی احزاب سیاسی در باره هیئت گفتگوکننده‌ صلح دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید، هیئت باید همه شمول باشد تا از یک آدرس قوی وارد مذاکره با طالبان شود.

بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی این حزب می‌گوید، حکومت باید نام اعضای هیئت را با مردم شریک کند.

وی گفت: هیئت باید طوری تهیه شود که همه‌جانبه و همه‌شمول باشد، تنها از حکومت نمایندگی نکند؛ بلکه از احزاب سیاسی و جریان‌‌های مدنی نمایندگی کند تا از آدرس قوی وارد مذاکره با طالبان شود.

اما حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید، برای مدیریت روند صلح باید یک شورای مقتدر ایجاد شود.

فضل غنی حقمل، سخنگوی این حزب گفت: در این شورا هم رئیس جمهور و سران احزاب سیاسی کشور حضور داشته باشند تا بتوانند که پروسه صلح را به شکل درست مدیریت کنند و هم در تعیین هیئت نقش خود را ایفا کنند و این که چگونه مذاکرات به پیش برده شود این شورا باید برای شان مشوره بدهد.

این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که این گروه با این هیئت به عنوان یکی از طرف‌های گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» دیدار خواهد کرد نه به عنوان نماینده حکومت.

سهیل شاهین در آخرین تویتش نگاشته است که در ادامه مذاکرات دور نهم به روز سه‌شنبه روی آخرین نکته نهایی شدن توافقنامه صلح گفت‌وگو خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا