اجتماعیافغانستانحقوق بشر

نقض حقوق بشر در ابعاد گسترده توسط طالبان

کوچ اجباری و اعمال تبعیض یکی از مهم‌ترین مسایل است که حقوق بشر با آن سخت ناسازگار است.

کوچ اجباری و اعمال تبعیض یکی از مهم‌ترین مسایل است که حقوق بشر با آن سخت ناسازگار است. بنا در حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی همۀ افراد صرف‌نظر از جنسیت، ملیت، نژاد، مذهب و یا عقاید سیاسی خود سزوار احترام و بهره‌مند شدن از رفتار انسانی می‌باشد. لذا، هیچ فردی نباید به دلیل قومیت خاص، زبان خاص، مذهب و عقاید سیاسی خود توسط طرف‌های متخاصم مورد رفتار تبعیض‌آمیز و تحقیر‌آمیز قرار گیرند.

اعمال طالبان و گزارش‌های نشرشده نشان می‌دهد که گروه طالبان در مناطق تحت تسلط خود صدها خانوادۀ را کوچ اجباری ‌داده و سپس خانه‌های آنان را به آتش کشیده و اموال و دارایی‌شان را به غارت برده‌ است. علت اصلی این رفتارهای ضد بشری نگاه و برخورد قومی طالبان با اقوام و مردم است. در واقع این‌ها را به جرم تعلق به قومیت خاص!

یکی از بی‌جاشدگان منطقۀ باغ‌شرکت ولایت قندوز که نخواست نامی از وی برده شود، گفت: طالبان در چاه آب که مردم از آن استفاده می‌کردند ماین جاسازی کردند و انفجار دادند. این مرد که خودش به قوم تاجیک تعلق دارد میگوید که طالبان فقط تاجیک‌ها را بصورت بی‌رحمانه به قتل رساندند و مال و منال شان را تاراج کردند. در حالی که پشتون‌ها هم در این ساحه زندگی میکنند.

تأسیسات عام‌المنفعه نباید به‌صورت عمدی تخریب یا مورد غارت و چپاول قرار گیرد. حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی از طرف های متخاصم میخواهد کوشش کنند که به اموال عمومی و شهروندان عادی آسیب نرسانند.

اما نتایج نظارت‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بیانگر آن است که افراد غیر‌نظامی در جریان مخاصمات مسلحانۀ جاری در کشور، آسیب دیده‌اند و اموال مربوط به آن‌ها به‌صورت عمدی توسط گروه طالبان تخریب یا غارت و چپاول شده است. چنان‌که یک تن از بی‌جا‌شدگان قریۀ سرتگاب ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی به ناظران کمیسیون گفته است‌: «طالبان سرتگاب را سقوط داده و تحت تصرف خویش در‌آوردند و خانه‌های مسکونی و مزارع را به آتش کشیدند. آن‌ها ‌تعداد ۱۳ قلعۀ مسکونی را منفجر نموده و خرمن‌های ما را آتش زدند و اموال دکان‌های ما را غارت کردند، مردم دیگر امیدی به بازگشت به منطقۀ‌شان ندارند و از دولت خواهان همکاری هستند.»

حمله به اهداف غیر‌نظامی، مدارس دینی، مراکز آموزشی، شفاخانه‌ها همواره بخشی از جنایات طالبان بوده است که نقض آشکار حقوق بشر را در بسیاری از جاهای افغانستان نشان میدهد.

  • امیرمحمد احساس، گزارشگر و فعال در بخش حقوق بشر
دکمه بازگشت به بالا