اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرزنانگزارش

ناپدیدی ۱۳ ماهه رئیس پیشین زندان زنان هرات

خانواده عالیه عزیزی، رئیس پیشین زندان زنان هرات ادعا می‌کند که با گذشت بیش از یک سال هنوز هم از او خبری ندارند.

نذیر عارفی از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که برای عالیه عزیزی دادخواهی کنند: «فرزند‌ان خانم عزیزی همه در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برند، طالبان آن‌ها را مکرراً تهدید می‌کنند که با رسانه‌ها و با کسی صحبت نکنید، آن‌ها بسیار تحت فشار هستند، طالبان حداقل باید در این مورد پاسخگو باشند که خانم عزیزی در چه سرنوشتی بسر می‌برند، آیا زنده است، زنده نیست؟در کدام زندان بسر می‌برد، در کجا بسر می‌برد، وضعیت صحی‌اش چگونه است، من خواهش می‌کنم که سازمان‌های جهانی، عفو بین‌الملل سازمان‌های حقوق زنان خانم عزیزی را فراموش نکنند.»

دادخواهی شماری از دختران افغان برای آزادی عالیه عزیزی
دادخواهی شماری از دختران افغان برای آزادی عالیه عزیزی

به گفته عارفی، طالبان می‌گویند، خواهرش به‌خاطر مشکلات خانوادگی ناپدید شده است، آنچه که به گفتۀ او نادرست است. عالیه عزیزی در ۱۰ ماه میزان سال ۱۴۰۰ پس از گذشت یک ماه و چند روز از به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان ناپدید شد.

به‌گفتهٔ نذیر عارفی، برادر بانو عزیزی مقام‌های امارت اسلامی در هرات از وی خواسته بودند تا دوباره به کارش حاضر شود؛ اما زمانی‌ که دوباره به محل کارش رفت تا امروز به خانه از نگشته است؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی تلاش‌ها برای پیدا کردن خانم عزیزی را بی‌نتیجه می‌داند و ادعای برادرش را رد می‌کند.

او می‌گوید: «بسیار تلاش کردیم تا حال سرنخی از او پیدا نشده است، این زمانی بوده که مردم آن وقت بسیار بیرون می‌رفتند شاید کدام طرفی رفته باشد و دوم اینکه در گپ زدن با رسانه‌ها ما کدام مانع نیستیم، می‌توانند خانواده‌ٔ‌شان به رسانه‌ها معلومات بدهند، در این مورد، من این را تأیید نمی‌کنم که کسی مانع شده باشد.»

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

خلیل همراز، سخنگوی ادارهٔ استخبارت امارت از قضیه ناپدید شدن عالیه عزیزی اظهار بی‎‌خبری می‌کند. پس از این رویداد، سازمان عفو بین‌الملل اول دلو ۱۴۰۰ خورشیدی با انتشار اعلامیه‌‌ای از امارت اسلامی خواست تا در مودر خانم عزیزی تحقیق کند.

این در حالی‌ است که در گزارش مفصلی هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در ۲۹ میزان سال جاری کشتارهای فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، حقوق زنان و دختران توسط امارت اسلامی، مستند شده است.

یافته‌های ملل متحد: طالبان مسئول قتل ۱۶۰ مقام حکومت پیشین افغانستان هستند

در گزارش گفته شده است که با وجود عفو عمومی توسط طالبان از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ مسئول قتل فراقانونی ۱۶۰ مقام حکومت پیشین بوده‌اند.

حکومت طالبان از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ مسئول قتل فراقانونی ۱۶۰ مقام حکومت پیشین بوده‌ است.
یوناما

آن زمان نیز امارت اسلامی این گزارش یوناما را تبلیغات سوء عنوان کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا