اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

کاهش میزان خشونت علیه خبرنگاران در ولایت هرات

همایون نظری، مسئول این کمیته، می‌گوید که بر بنیاد یافته‌های آنان در سال جاری میزان خشونت علیه خبرنگاران ۱۳٫۲۲ درصد کاهش داشته است. وی با بیان این‌که در سراسر افغانستان ۱۰۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران اتفاق افتاده است تصریح کرد؛ این آمار در سال گذشته میلادی ۱۲۱ مورد، ثبت شده بود.

آقای نظری در ادامه گفت: در سال جاری میلادی آمار قتل خبرنگاران نیز خوشبختانه کاهش یافته است.

آقای نظری افزود: در سال گذشته ۱۷ مورد قتل در حمله‌های گروهی داعش و سایر گروه‌های تروریسیتی بر خبرنگاران در ولایت‌های کابل، خوست و قندهار اتفاق افتاده بود، اما در سال جاری این آمار به پنج تن کاهش یافته است و این ۷۱ درصد کاهش قتل علیه خبرنگاران را نشان می‌دهد.

آقای نظری قرار داشتن داعش و دولت را در صدر جدول عاملان قضایای خشونت علیه خبرنگاران نگران‌کننده می‌داند. وی از مدیران رسانه‌ها نیز که در میان جدول عاملان قضایای خشونت علیه خبرنگاران قرار دارند ابراز نگرانی کرد.

مسئول این کمیته همچنین، می‌گوید که از میان ۹ مورد قضایای خشونت علیه خبرنگاران در حوزه غرب، هفت مورد آن در ولایت هرات اتفاق افتاده است. نوع خشونت اتفاق افتاده در حوزه غرب اما بیشتر شامل تهدید، حتک حرمت و برخوردهای نامناسب بوده است.

بنابر آمارهای کمیته مصونیت خبرنگاران ولایت هرات، میزان خشونت علیه خبرنگاران در حوزه غرب کشور بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال گذشته میلادی تا ۱٨ مورد رسیده بود.

مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران هرات اما گفت‌و‌گوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان را یکی از عوامل عمده کاهش خشونت خبرنگاران می‌داند، آموزش خبرنگاران و اقدام حرفه‌ای آنان در جریان پوشش واقعات و رویدادها نیز بر کاهش خشونت‌ها کمک‌کننده بوده است.

مسئول کمیته مصونیت در حوزه غرب کشور، کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران را قابل قبول می‌داند اما آن را بسنده و آرمانی نمی‌داند. وی اما ابراز داشت که تاکنون نیز حکومت در برابر رسیدگی به قضایای ثبت شده و دوسیه‌های خشونت‌ها علیه خبرنگاران تعلل و سهل‌انگاری می‌کند.

از سویی هم عاطفه غفوری، نماینده بانوان خبرنگار در کمیته مصونیت خبرنگاران با ابراز نگرانی از این مطلب می‌گوید که متاسفانه میزان خشونت علیه بانوان خبرنگار ۶۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته بانو غفوری بنا بر یافته‌های کمیته مصونیت خبرنگاران، در سال گذشته ۱۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران اتفاق افتاده بود، اما در سال جاری میلادی این آمار به ۱٨ مورد افزایش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید قتل، تهدید، حتک حرمت، اخراج اجباری از رسانه و عدم ارائه اطلاعات به بانوان خبرنگار از مواردی‌اند که به ثبت رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا