اخبار هیدراسلایدافغانستانشهروندانگزارشمحیط زیست

ممنوع شدن خـریدوفـروش زغـال‌سنگ در کابـل

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ماندگار؛ با توجه به آلودگی شدید هوای کابل، وزارت امور داخله در اقدامی خریدوفروش زعال‌سنگ را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم در حالی عملی می‌شود که در حال حاضر توان ارایه هیچ‌گونه بدیلی برای گرم کردن خانه‌ها در فصل سرما پیشنهاد نشده است.

شهروندان کابل با توجه به شرایط اقتصادی خود، زغال‌سنگ را اقتصادی‌ترین مواد برای گرمای خانه‌های خود می‌دانند.

ممنوع شدن خریدوفروش زغال‌سنگ، افزون بر این‌که می‌تواند از میزان آلودگی هوای شهر بکاهد، باعث ایجاد مشکلات زیادی در فصل سرما خواهد شد؛ زیرا استفاده از چوب و یا گاز برای گرمای خانه‌ها مقرون به صرفه نیست و از طرفی اکثر خانواده‌ها توانایی خریداری آن را ندارند.

مروه امینی، معاون سخنگوی وزارت داخله در گفتگو با خبرگزاری آوا گفته است که: رهبری این وزارت خریدوفروش را در برخی نواحی کابل که زغال‌سنگ در حمام‌ها، بلندمنزل‌ها و برخی کارخانه‌ها به صورت غیرقانونی استفاده می‌شود و مردم از آن شاکی بوده‌اند ممنوع اعلام شده است.

عبدالهادی ژمن، کارشناس محیط زیست می‌گوید: ۸۰ درصد آلودگی هوای کابل ناشی از مصرف مواد جامد به‌خصوص زغال‌سنگ است. وی می‌افزاید: هرچند اداره محیط زیست، برای جلوگیری از مصرف زغال‌سنگ تاکنون تلاش کرده است، اما به علت این‌که در قانون نیامده است و از یک‌سو سیستم بازار آزاد مانع اقدام سخت‌گیرانه است دولت نمی‌تواند بدیل مناسب ارائه کند به جای آن ارائه کند.

ژمن از اقدام وزارت داخله مبنی برتوقف خریدوفروش زغال‌سنگ اظهار بی‌خبری کرده  و می‌گوید: اگر مصرف زغال‌سنگ در شهر کابل متوقف شود ۸۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس محیط زیست می‌گوید: آلودگی هوای کابل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از ناحیه کثافات و موترهای دودزا و … و ۷۰ تا ۸۰ درصد مطلق آن به اثر مصرف زغال‌سنگ است.

شهرکابل درحالی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌ورد که اداره‌ای به‌نام محیط زیست عملاً در این زمینه فعالیت می‌کند و همه ساله هزینه‌های سنگینی به مصرف می‌‌رساند؛ اما مسئولان آن همواره می‌گویند که درحال حاضر جز آگاهی‌دهی عامه و برخی از اقدامات ابتدایی کاری نمی‌توانند انجام دهند.

دکمه بازگشت به بالا