اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشردانشگاهزنانگزارش

ممنوعیت انتخاب رشته تخصصی؛ محدودیت جدید طالبان برای دختران

طالبان در نظر دارند محدودیت‌های جدیدی را در رابطه به انتخاب رشته تخصصی برای دختران اعمال کنند.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به طلوع‌نیوز درمورد محدودیت‌های جدید برای دختران در رابطه به انتخاب رشته‌ تخصصی در امتحانات ورودی به دانشگاه‌ها که از 5 تا 7 اکتوبر برگزار می شود، صحبت کرد.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان این ممنوعیت را این‌گونه تشریح کرد:
به دختران اجازه داده نمی‌شود به رشته‌های تخصصی دسترسی داشته باشند که در آن‌ها نتوانند برای خود و یا هموطنان خود مفید واقع شوند. به گفته وی، دانشکده‌های خاصی برای دختران انتخاب می‌شود که دختران فقط در آنجا می‌تواند وارد شوند. لیست این دانشگاه ‎ها هنوز اعلام نشده است.
طالبان حداقل در اعمال محدودیت و ممنوعیت‌ها برای دختران ثابت‌قدم هستند.
همه‌چیز طبق برنامه عبدالحکیم حقانی، رئیس دیوان عالی «ستره‌محکمه» طالبان پیش می‌رود، بیش‌تر دختران برای ایفای نقش اجتماعی یک همسر و یک مادر خوب نیازی به «هندسه و شیمی» ندارند و به متخصصان زن بسیار ماهر در این زمینه نیازی نیست. سهمیه‌های خاص – فقط برای تعامل با زنان دیگر و کمک‌رسانی به زنان در نظر گرفته خواهد شد.
گفتنی است پس از واگذاری حکومت پیشین به طالبان، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سراسر افغانستان تعطیل شدند؛ اما طالبان در ابتدا به دانشگاه‌ها خصوصی و سپس دانشگاه‌های دولتی را بازگشایی کردند.
این در حالی است که این گروه تاکنون اجازه بازگشایی مکاتب دخترانه را نداده است.
طالبان بیش از یک سال می‌شود که دختران را از رفتن به مکتب بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تند جهانی را به همراه داشته است؛ اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مکاتب به روی دختران همچنان پا برجاست.
دکمه بازگشت به بالا