اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

ممنوع‌الخروجی حامد و محمود؛ «طالبان؛ برادارانی که راضی نمی‌شوند»

محمود کرزی که وزیر شهرسازی و اراضی دولت اشرف غنی بود، در روزهای اخیر به افغانستان برگشته و عکسی از او در میان طالبان در قندهار، منتشر شده است؛ اما یک‌شنبه شماری از منابع گزارش دادند که طالبان مانع سفر محمود کرزی به دبی شده‌اند و او را از میدان هوایی کابل بازداشت کرده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ در پی انتشار این خبر، معاون سخنگوی گروه طالبان ضمن رد خبر بازداشت وی، اعلام کرد که محمود کرزی به دلیل مشکلات حقوقی، ممنوع‌الخروج شده است. محمود کرزی، یکی از دو سهامدار اصلی و بزرگ شهرک رهایشی عینومینه در شهر قندهار است و از جمله کسانی است که در پرونده کابل‌بانک، متهم به فساد گسترده بود؛ اما هیچ‌گاه در این مورد محاکمه نشد و مورد پاسخگویی قرار نگرفت.

گروه طالبان پیش از این حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان را نیز دو بار اجازه سفر به بیرون از افغانستان نداده بودند. آقای کرزی از  زمان تسلط طالبان بر افغانستان، در کابل بسر می‌برد و به نظر می‌رسد که گروه طالبان به او حتی اجازه سفر به ولایت‌های افغانستان را نیز نمی‌دهد.

او در یک سال گذشته هیچ سفری به خارج از شهر کابل و یا خارج از افغانستان نداشته است و تأیید کرده است که گروه طالبان مانع سفر او به خارج از کشور می‌شوند.

برادرانی که راضی نمی‌شوند

حامد کرزی، زمانی که رئیس جمهور افغانستان بود، گروه طالبان را «برادران ناراضی» خطاب کرد و به این ترتیب به جنگ آن‌ها در مقابل نیروهای امنیتی و مردم افغانستان، مشروعیت ضمنی داد.

او پس از اینکه طالبان را برادران ناراضی خواند، با موجی از انتقادات و اعتراضات مواجه شد؛ اما به این اعتراضات و انتقادات هیچ توجهی نکرد و از سیاست خود در قبال گروه طالبان، هیچگاه کوتاه نیامد.

آقای کرزی تنها به این اکتفا نکرد و بارها فرمان‌های برای آزادی زندانیان طالبان را صادر کرد؛ از جمله در سال 1393 خورشیدی بر اساس یکی از فرمان‌های او بیش از یک هزار زندانی طالبان آزاد شد که شماری از آن‌ها گفتند دوباره به میدان جنگ برخواهند گشت.

خواست مردم افغانستان از آقای کرزی به‌عنوان رئیس جمهور این بود که گروه طالبان را به عنوان یک «گروه تروریستی» و «دشمن مردم و دولت افغانستان» اعلام کند؛ اما او بنا به هم‌ذات‌پنداری‌های قومی و قبیله‌ای، از این کار خودداری کرد و به جای آن، گروه طالبان را براداران ناراضی خواند و تا آخرین روزی که در قدرت بود، با این گروه مماشات کرد.

اکنون گروه طالبان در افغانستان بر اریکه قدرت تکیه زده‌ است و به نظر می‌رسد که از برادری با آقای کرزی چندان راضی نیست

دکمه بازگشت به بالا