اخبار هیدرافغانستانبین‌المللیتحلیلحوادثسیاسیگفتگو

مسکو میزبان دومین نشست سه‌جانبه درباره صلح افغانستان

به گزارش شانا نیوز به نقل از هشت صبح در ادامه‌ تلاش‌های جهانی برای پایان جنگ و تقویت روند صلح افغانستان این بار امریکا، روسیه و چین، دومین نشست سه‌جانبه‌ را در پیوند به صلح در مسکو برگزار کرده‌اند. در این نشست قرار است زلمی خلیل‌زاد به نمایندگی از امریکا، ضمیر کابلوف،‌ به نمایندگی از روسیه و آقای دنگ شیجون،‌ نماینده ویژه‌ چین در امور افغانستان و پاکستان به نمایندگی از کشور چین، حضور یابند و درباره صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند. سفارت روسیه در کابل گفته است، این نشست زمینه‌ بیش‌تری را برای روند صلح افغانستان فراهم خواهد کرد.

از این پیش، سفارت روسیه در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این نشست روز پنج‌شنبه، پنجم ثور در سطح نماینده‌گان ویژه این سه کشور برگزار می‌شود. هدف برگزاری این نشست، بحث روی اوضاع افغانستان، گفت‌وگوهای هیئت ایالات متحده امریکا با نماینده‌گان گروه طالبان در دوحه و دورنمای آغاز روند آشتی ملی در افغانستان خوانده شده است.

خبرنامه این سفارت که دو روز پیش نشر شد،‌ افزوده است: «این نشست سه‌جانبه فارمت جدید مذاکرات راجع به افغانستان نبوده، بلکه در چهارچوب تلاش‌های بازیگران جهان مبنی بر ایجاد شرایط، جهت راه‌اندازی پروسه صلح در افغانستان صورت گرفته و نقش کمک‌کننده را ایفا می‌کند.»‌

نشست «سه‌جانبه مسکو» دومین نشست رسمی‌ میان نماینده‌گان امریکا، روسیه و چین در پیوند به صلح افغانستان است. از این پیش نماینده‌گان این سه کشور در اوایل ماه حمل سال جاری – پس از پنجمین دور دیدار آقای خلیل‌زاد با هیأت گروه طالبان در قطر – در مقر وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا برای دو روز دیدار و گفت‌وگو کردند. رهبری این نشست را نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به عهده داشت. هدف برگزاری این نشست سه‌جانبه «پایان جنگ افغانستان» عنوان شده است.

پس از پایان این نشست در سوم حمل، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با نشر خبرنامه‌ای نوشت: «این مقام‌ها در مورد تلاش مشترک‌شان برای آوردن صلح، ثبات و امنیت در افغانستان تبادل نظر کردند. هر سه جانب بر احترام به حق حاکمیت، استقلال و حاکمیت ارضی افغانستان و هم‌چنان این که خود افغانستان حق دارد در مورد سیاست، امنیت و اقتصاد خودش تصمیم بگیرد، تاکید ورزیدند.» خبرنامه وزارت خارجه امریکا افزوده بود که «امریکا، چین و روسیه توافق کردند که هم‌چو گفت‌وگوها و تلاش‌های مشترک‌شان در روند صلح افغانستان را ادامه دهند.»

دومین نشست سه‌جانبه میان سه کشور قدرت‌مند جهان در حالی پیش از ششمین دیدار رسمی آقای خلیل‌زاد با نماینده‌گان گروه طالبان برگزار می‌شود که این نماینده ویژه امریکا از هفت ماه به این سو تلاش‌هایش را برای قانع ساختن گروه طالبان به منظور گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان آغاز کرده است. آقای خلیل‌زاد از ماه سنبله سال گذشته خورشیدی تا کنون شش بار به افغانستان و بیش‌تر کشورهای تأثیرگذار در روند صلح این کشور سفر کرده است.

با این حال، قابل پیش‌بینی نیست که خلیل‌زاد در این دور سفرهایش به چه پیش‌رفت‌هایی دست خواهد یافت، اما در پنج دور دیدار رسمی‌اش با نماینده‌گان گروه طالبان این گروه قانع نشده‌اند تا گفت‌وگوهای مستقیمی ‌روی صلح را با حکومت افغانستان آغاز کنند. هم‌چنان این تلاش‌های نماینده ویژه امریکا نتوانسته از حرارت جنگ روان در کشور بکاهد. بلکه پس از پنجمین دیدار رسمی‌اش با نماینده‌گان گروه طالبان، هر دو طرف اعلام کردند که روی «پیش‌نویس» خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین برای مبارزه با تروریسم توافق کرده‌اند.

از سویی هم، آقای خلیل‌زاد می‌پذیرد که تاکنون گام‌های جدی برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم گروه طالبان با حکومت افغانستان برداشته نشده است. نماینده ویژه امریکا در یک پیام تصویری که روز سه‌شنبه،‌ سوم حمل توسط سفارت امریکا در کابل به رسانه‌ها فرستاده شد، گفته است: «قدم‌های اول گرفته شده در بحث روی خروج قوای خارجی از افغانستان، این‌که افغانستان در آینده خطری برای دنیا نخواهد بود، اما در قسمت صحبت و مذاکره بین افغان‌ها برای ختم جنگ در داخل افغانستان هنوز قدم‌های جدی گرفته نشده است.» با این حال، آقای خلیل‌زاد برقراری آتش‌بس فراگیر و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با حکومت افغانستان را دو موضوع دیگر عنوان کرده است که در صحبت با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر مطرح شده است. آقای خلیل‌زاد هم‌چنان اطمینان داده است، تا زمانی که روی همه موارد مطرح شده توافق صورت نگیرد، روی هیچ موضوع دیگری توافق نخواهد شد.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، هفتمین دور سفرهایش را به کشورهای افغانستان، روسیه، بریتانیا، پاکستان، هند و قطر در اول حمل آغاز کرده است. بر اساس خبرنامه وزارت خارجه امریکا این سفر برای ۲۱ روز برنامه‌ریزی شده است. آن گونه که وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است، هفتمین سفر زلمی خلیل‌زاد روی تشویق تمامی ‌طرف‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، جلب حمایت بین‌المللی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان و گفت‌وگو با گروه طالبان روی مسایل امنیت ملی امریکا متمرکز می‌باشد.

با این همه، مقام‌های روسی با اشاره به دومین نشست سه‌جانبه امریکا، روسیه و چین می‌گویند که این کشور طرف‌دار هم‌آهنگ شدن تلاش‌های واشنگتن با تلاش‌های مسکو در باره صلح افغانستان است تا به گفته مسکو منافع دولت‌های منطقه و همسایه‌های افغانستان در نشست‌های مربوط به صلح بازتاب داده شوند. با این حال، خواستیم نظر وزارت خارجه را در این مورد داشته باشیم، اما با تلاش‌های فراوان صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه فرصت پیدا نکرد در این مورد با روزنامه ۸صبح صحبت کند تا موضع حکومت افغانستان در این مورد چه است.

دکمه بازگشت به بالا