افغانستاناقتصادیانتخاباتعلم و فناوری

آمادگی ایران برای صادرات مواد نفتی از طریق خط لوله تایباد به افغانستان

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در دیدار با والی هرات گفت: در دیدار با والی هرات موضوعات مهم و اساسی در مورد ایجاد ظرفیت‌های جدید، توسعه روابط دو کشور در حوزه غرب افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفت.

وی اضافه کرد: گزارشی از کار هئیت ویژه در مورد خط آهن هرات و همچنین آغاز نصب فیبر نوری و دکلهای مخابراتی راه آهن به والی هرات داده شد و اینکه کار راه اندازی راه آهن به سرعت ادامه دارد.

افخمی خاطر نشان کرد: به تازگی هئیت فرهنگی افغانستان به ایران سفر کرده که این سفر آثار مثبتی در این سفر داشته و وی خواهان تسریع روند صدور جواز فعالیت مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور است.

افخمی با اشاره به ارسال محموله کمک‌های اهدایی از سوی نهادهای مردمی خراسان رضوی به سیل زده گان اخیر در افغانستان بخصوص در هرات گفت: درد و رنج مردم افغانستان درد و رنج مردم ایران است و نیازهای اساسی این مرز و بوم نیز با درک وسیع مردم ایران توسط کمک‌های مردمی با آنها شریک شده است.

سرکنسول ایران در هرات با اشاره به نیازمندی‌های مواد نفتی در افغانستان پیشنهاد انتقال سوخت ایران به افغانستان را از طریق خط لوله مرز تایباد به والی هرات داد و از سوی دیگر نیز پیام رزم شاهی استاندار خراسان رضوی را در خصوص ایجاد تحرک بیشتر در روابط بین دو ولایت و تاکید والی خراسان رضوی را برای برگزاری کمیته مشترک اقتصادی و نیز دیدار دووالی هرات و خراسان را در اولین فرصت ممکن پیشنهاد کرد.

از سوی دیگر عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز با ابراز خرسندی از روابط دوستانه میان دو کشور ایران و افغانستان و گسترش این روابط میان دوکشور گفت: در اولین فرصت کمیته مشترک اقتصادی برگزار خواهد شد و از سوی دیگر نیز برای دیدار با والی خراسان رضوی و گفتگو برای گسترش روابط در عرصه های مختلف اقدام می‌شود.

به گزارش فارس، وزیرخارجه ایران نیز روز گذشته در نیویورک گفت: رابطه میان ایران و افغانستان بسیار خوب است و تلاش می شود این رابطه گسترش یابد.

دکمه بازگشت به بالا