اسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

امضای موافقت‌نامه همکاری راهبردی افغانستان و ترکمنستان

مجلس شورای ملی ترکمنستان موافقت‌نامه همکاری استراتژیک میان این کشور و افغانستان را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از فارس مجلس شورای ملی ترکمنستان تصویب موافقت‌نامه همکاری استراتژیک میان این کشور و افغانستان را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، این سند در ابتدای سال جاری توسط روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان – «قربانقلی بردی محمداف» و «محمد اشرف غنی» در عشق‌آباد امضا شد.

افزون بر این، توافقنامه‌هایی در زمینه همکاری‌های گمرکی و ترافیک هوایی، همکاری ریلی، توافقنامه همکاری در بخش نفت و گاز و افزایش حجم برق ترکمنستان به ولایت هرات به امضای مقامات ارشد دو کشور رسیده بود.

یک یادداشت تفاهم نیز برای ساخت خط راه آهن  بین «آقینه اندخوی» به تصویب رسید و قوانین برای سازماندهی ارتباط راه آهن میان ایستگاه‌های سرخابات، تورغندی در مرز مشترک کشور مورد تائید مقامات دو کشور رسید.

افغانستان و ترکمنستان در تلاش گسترش تجارت از طریق خط آهن نیز هستند. دو کشور تلاش دارد با ساخت خط آهن آقینه – اندخوی زمینه را برای تجارت ارزان فراهم کنند.

قسمتی از راه لاجورد که افغانستان را به آسیای مرکزی، ترکیه و اروپا وصل می‌کند از ترکمنستان گذشته است. ساخت خط آهن و تسهیل تجارت با ترکمنستان سبب می‌شود تا افغانستان از تجارت از مسیر لاجورد بیشتر بهره ببرد.

دکمه بازگشت به بالا