اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

لیندسی گراهام از پیامد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان هشدار داد

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ لیندسی گراهام، یک سناتور برجسته آمریکایی می‌کوشد که تا یک ماه دیگر لایحه‌‌ای را برای جلوگیری از پیامدهای بد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به کانگرس این کشور معرفی کند.

لیندسی گراهام، می‌گوید که این لایحه وزیران دفاع و خارجه آمریکا را ناگزیر خواهد کرد تا اطمینان بدهند که افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای آمریکایی خطر یک حمله هراس‌افکنانه را به آمریکا ایجاد نکند.

لیزچینی، یک عضو کانگرس آمریکا نیز از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواسته است که معامله صلح با طالبان را نپذیرد.

او تأکید می‌ورزد که هنوز هم طالبان با القاعده ارتباط دارد و نمی‌شود بر طالبان اعتماد کرد: «رابطه‌های طالبان با القاعده با قوت ادامه دارد. رهبران این گروه‌ها با هم دیگر متعهد هستند. آنان باهم در یک صف می‌جنگند. ما نمی‌توانیم به حیث یک همکار صلح بر آنان حساب کنیم و نمی‌توانیم از آن‌ها پیمانی را به دست بیاوریم و نمی‌توانیم امنیت خود را به دست کسانی بدهیم که به اسامه بن لادن پناه داده بودند.»

این واکنش‌ها به گفته‌های اخیر دونالد ترامپ هستند. آقای ترامپ، اخیرأ گفته بود که قرار است نیروهای آمریکایی را از افغانستان بیرون کند اما نیروهای استخبارات این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند.

دونالد ترامپ، باردیگر از نقش کشورهای دیگر در جنگ با هراس‌افکنی در افغانستان انتقاد کرد و گفت که واشنگتن تاکنون تنها با هراس‌افکنی در افغانستان جنگیده است و اکنون کشورهای دیگر منطقه باید دراین جنگ دخیل شوند.

ترامپ در این باره افزود: «خُب، در یک نقطه مشخص شما می‌دانید که روسیه، افغانستان، ایران، عراق و ترکیه مجبور هستند با داعش بجنگند. آیا ما می‌خواهیم که برای ۱۹ سال دیگر هم درافغانستان بمانیم؟ من چنین فکر نمی‌کنم؛ بنابراین در یک نقطه مشخص کشورهای دیگر به شمول روسیه، ایران، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و هند با داعش بجنگند. ببینید هند در افغانستان است. آنان نمی‌جنگند؛ ما می‌جنگیم. پاکستان هم درست در نزدیکی آن کشور است؛ آنان بسیار کم می‌جنگند. بسیار کم، این عادلانه نیست.»

در همین حال، شماری از نظامیان پیشین در افغانستان، هشدار می‌دهند که نباید تهدید داعش در افغانستان نادیده گرفته شود.

عتیق‌الله امرخیل، نظامی پیشین اظهار داشت: «دولت افغانستان و نیروهای امنیتی تهدیدهای داعش را نباید نادیده بگیرند و در این مورد جدی باشند که فکر می‌کنم پس از یک توافق صلح داعش جای طالب را خواهد گرفت.»

رئیس جمهور آمریکا این گفته‌ها را یک روز پس از آن ابراز می‌کند که او اعلام کرد با وجود کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان این کشور زیرنظر ایالات متحده خواهد بود؛ زیرا به گفته ترامپ، افغانستان مکان خطرناک برای پرورش هراس‌افکنی است.

دکمه بازگشت به بالا