اخبار هیدراسلایدافغانستانجواناندانشگاهزنانعکس

قوانین جدید طالبان برای دختران دانشجو

طالبان با ایجاد محدودیت‌های فراوان برای دختران و زنان شرایط سختی برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند و در تازه‌ترین تصمیمات محدودیت برای تحصیل دانشگاهی در نظر گرفته‌اند.

به گزارش شانا به نقل از سلام نو، طبق قوانین جدید اعلام شده از سوی طالبان، دانشجویان زن افغانستان اجازه ندارند در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنند.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان شرایط آموزش عالی در کشور دچار محدودیت‌های بسیاری شده و دانشگاه‌های افغانستان با فضای خاصی روبرو شده‌اند. در این میان، زنان افغانستان بیش‌ترین آسیب را دیدند و بسیاری از آن‌ها از تحصیل بازماندند.

طالبان به تازگی قوانین جدیدی ایجاد کرده و اعلام کرده‌اند که دانشجویان زن اجازه تحصیل در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی را ندارند. این شرایط جدید سبب شده ناراحتی دانشجویان زن از این قوانین، مجددا افزایش یابد.

یک سال پس از ممنوعیت بیش‌تر دختران نوجوان از رفتن به مکتب، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را درمورد رشته‌هایی که زنان می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی ثبت‌نام کنند اعمال می‌کنند. طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در اوت ۲۰۲۱، دختران را از تحصیل در لیسه منع کردند.

طالبان اعلام کرده‌اند که باید «محیط اسلامی» صحیحی برای ورود دختران بزرگ‌تر به مکاتب ایجاد شود، اما با گذشت بیش از یک سال از بازگشت آن‌ها به قدرت، این اتفاق هنوز در اکثر ولایات رخ نداده و محیط مورد علاقه آن‌ها ایجاد نشده است.

گفته‌شده در یک دانشگاه در افغانستان، زنان مجاز به شرکت در رشته‌هایی مانند روزنامه‌نگاری، زراعت، دامپزشکی (وترنری)، انجنیری یا اقتصاد نیستند. این در حالی است که استادان دانشگاه که بر آزمون ورودی دانشگاه‌های افغانستان نظارت دارند، تأیید کردند که پسران اجازه دارند هر رشته‌ای را که می‌خواهند را انتخاب کنند.

تحصیل در علوم دامپزشکی، انجنیری، اقتصاد و زراعت برای زنان در سراسر کشور ممنوع به نظر می‌رسد، همچنین فرصت تحصیل در روزنامه‌نگاری بسیار نیز محدود است؛ اما در برخی دانشگاه‌ها تحصیل در رشته‌های پزشکی، پرستاری، علوم تربیتی و علوم انسانی برای دانشجویان زن مجاز است.‌

مقامات انتظار دارند امسال ۱۰۰ هزار متقاضی از جمله ۳۰ هزار زن در امتحانات ورودی دانشگاه در افغانستان شرکت کنند. سال تحصیلی افغانستان از ماه مارس یا اوت آغاز می‌شود. معمولا دو تا سه ماه نیز طول می‌کشد تا نتایج کنکور اعلام شود. اکنون با بازگشت طالبان به قدرت، هیچ کس مطمئن نیست که نتایج کنکور چه زمانی منتشر خواهد شد.

فعالان آموزش عالی می‌گویند که تعداد دانش‌آموزان دختر متقاضی ورود به دانشگاه در افغانستان در سال‌های آینده به شدت کاهش خواهد یافت، مگر اینکه طالبان مکتب‌های متوسطه را برای دختران بین کلاس ۶ تا ۱۲ بازگشایی کنند.

دکمه بازگشت به بالا